Programplaner og emneplaner - Student
ELVE3605 Industrial Communications Systems Course description
- Course name in Norwegian
- Industrielle kommunikasjonssystemer
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav
Required preliminary courses
Ordinary differential equations with variable coefficients
Laplace transforms
Fourier series
Partial differential equations
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har grunnleggende kunnskap om bruk av busskommunikasjon innenfor industrielle systemer:
- industrielle ethernet
- feltbuss-teknologier:
- PROFINET
- PROFIBUS DP
- Modbus
- DeviceNet
- HART
- trådløse teknologier
- konfigurering, installasjon og igangkjøring
- systemdesign og kostnadsberegninger
- sikkerhetssystemer og risikovurderinger
- datasikkerhet i forbindelse med industrielle kommunikasjonssystemer
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere systemer med hensyn på systemering, beregninger, engineering og bruk av bussystemer innenfor større og mindre industrielle prosesser
Generell kompetanse
Studenten har:
- et overordnet og detaljert innblikk i hvordan kommunikasjon foregår og industrielle prosesser sett i fra et prosjekt og driftsteknikksperspektiv
- innsikt i hvordan industrielle prosesser drives og hvordan dette implementeres på en effektiv og økonomisk korrekt måte
Teaching and learning methods
Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.
Praksis
Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.
Course requirements
Kunnskap
Kandidaten:
- kjenner til bachelorutdanningens praksisstudium
- har bred kunnskap om læringsprosesser i praksis
- har bred kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
- har kunnskap om hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
- har bred kunnskap om ulike refleksjonsmodeller i veiledning
- kjennskap til forsknings-utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- kjennskap til fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
- kan bruke veiledning som en dialogisk og relasjonell læringsprosess
- kan utvikle selvrefleksivitet i veilederrollen
- kan veilede med utgangspunkt i rammene for praksisstudiet slik det er formulert i programplanene for bachelorutdanningene
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over makt og mangfoldsperspektiv i sosialfaglig veiledning
- kan reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning
Assessment
Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.
Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter med og uten bruk av film, digitale undervisningsverktøy og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III).
Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.
Permitted exam materials and equipment
Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder for å kunne melde seg opp til eksamen. Utdanning går primært over 2 semestere, maksimalt over 4 semestere. Ved spesielle forhold kan det søkes om få studieløpet forlenget.
Det er et obligatorisk skriftlig arbeidskrav mellom samling II og III.
Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom fraværet er utover 20 % mister studenten rett til å melde seg opp til eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F .
Examiners
Gradert skala A-F.