EPN-V2

ELVE3605 Industrial Communications Systems Course description

Course name in Norwegian
Industrielle kommunikasjonssystemer
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav

Required preliminary courses

Ordinary differential equations with variable coefficients

Laplace transforms

Fourier series

Partial differential equations

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har grunnleggende kunnskap om bruk av busskommunikasjon innenfor industrielle systemer:

  • industrielle ethernet
  • feltbuss-teknologier:
    • PROFINET
    • PROFIBUS DP
    • Modbus
    • DeviceNet
    • HART
  • trådløse teknologier
  • konfigurering, installasjon og igangkjøring
  • systemdesign og kostnadsberegninger
  • sikkerhetssystemer og risikovurderinger
  • datasikkerhet i forbindelse med industrielle kommunikasjonssystemer

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere systemer med hensyn på systemering, beregninger, engineering og bruk av bussystemer innenfor større og mindre industrielle prosesser

Generell kompetanse

Studenten har:

  • et overordnet og detaljert innblikk i hvordan kommunikasjon foregår og industrielle prosesser sett i fra et prosjekt og driftsteknikksperspektiv
  • innsikt i hvordan industrielle prosesser drives og hvordan dette implementeres på en effektiv og økonomisk korrekt måte

Teaching and learning methods

Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.

Praksis

Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.

Course requirements

Kunnskap

Kandidaten:

  • kjenner til bachelorutdanningens praksisstudium
  • har bred kunnskap om læringsprosesser i praksis
  • har bred kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
  • har kunnskap om hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
  • har bred kunnskap om ulike refleksjonsmodeller i veiledning
  • kjennskap til forsknings-utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • kjennskap til fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
  • kan bruke veiledning som en dialogisk og relasjonell læringsprosess
  • kan utvikle selvrefleksivitet i veilederrollen
  • kan veilede med utgangspunkt i rammene for praksisstudiet slik det er formulert i programplanene for bachelorutdanningene

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan reflektere over makt og mangfoldsperspektiv i sosialfaglig veiledning
  • kan reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning

Assessment

Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.

Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter med og uten bruk av film, digitale undervisningsverktøy og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III).

Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.

Permitted exam materials and equipment

Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder for å kunne melde seg opp til eksamen. Utdanning går primært over 2 semestere, maksimalt over 4 semestere. Ved spesielle forhold kan det søkes om få studieløpet forlenget.

Det er et obligatorisk skriftlig arbeidskrav mellom samling II og III.

Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom fraværet er utover 20 % mister studenten rett til å melde seg opp til eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F .

Examiners

Gradert skala A-F.