Programplaner og emneplaner - Student
ELVE3510 Biomedical Instrumentations Course description
- Course name in Norwegian
- Medisinsk instrumentering
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Grunnleggende kunnskaper og metoder for måling av medisinske signaler, sensorer og medisinsk behandlingsutstyr, inkludert medisinsk teknisk sikkerhet. Etter endt kurs skal studenten kunne forstå oppbygging og sikker bruk av de viktigste medisinske instrumentene innen diagnostikk, monitorering og behandling av pasienter.
Recommended preliminary courses
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i refleksjon, kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap og utprøving på eget arbeidssted. Det er derfor et krav at studenten arbeider i barnehage, eller har kontakt med en barnehage der det er mulig å gjennomføre arbeidskrav som er del av videreutdanningen, under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver, eller barnehagen der arbeidskrav skal gjennomføres.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten lærer seg om rollen til en medisinsk teknisk ingeniør samt medisinsk teknisk sikkerhet og elektriske sikkerhetskrav av medisinsk teknisk utstyr (IEC60601 og IEC62351). I tillegg får studenten den teoretiske bakgrunn for kategorisering av medisinsk teknisk instrumenter brukt i diagnostikk eller behandling.
Studenten
- forstår instrumenteringen for måling av bioelektriske signaler som f.eks. EKG (elektrokardiogram), EMG (elektromyogram), EEG (elektroencefalogram) eller lignende bioelektriske signaler
- kan forklare basis mekanismen bak biomedisinske sensorer for diagnostisk bruk eller vital tegn monitorering som f.eks. oksygen, Oksygen metning, temperatur, kullsyre eller pH sensorer
- forstår basis oppbygning for behandlingsutstyr som hjerte og lunge maskiner, respirasjonsventilatorer, dialyse og infusjonspumper, diatermi og kirurgiske kutteverktøy
- forstår medisinsk teknisk sikkerhet og instrument klassifiseringen
Ferdigheter
Studenten kan
- klassifisere og forklare virkemekanismer og oppbygningen av diagnose, behandlingsutstyr, assisterende teknologi eller rehabilitering
- diskutere medisinsk teknisk sikkerhet for det aktuelle instrumentet
- anvende sin kunnskap til å designe elektroniske kretser som tilfredsstiller kravet til medisinsk tekniske instrumenterer i tråd med IEC60601 kravet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og skissere oppbygningen av diagnose, behandlingsutstyr i lys av sikkerhetskrav og forskrifter for medisinsk teknisk utstyr
Teaching and learning methods
Forelesninger. Studentene vil arbeide dels individuelt og dels i grupper. Gruppestørrelse er normalt to til tre studenter.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Semesteroppgave.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet.
Permitted exam materials and equipment
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse om barns utvikling av motorikk og barns behov for bevegelse i barnehagen. En barnehagelærer skal kunne støtte barn slik at alle barn blir trygge på egen kropp, får en positiv selvoppfatning og blir kjent med egne følelser. Du får inngående innsikt i hvordan du kan tilrettelegge og utvikle barnehagens fysiske miljø inne og ute. Emnet passer godt for deg som ønsker å legge til rette for og å stimulere til fysisk aktivitet, lek, utfoldelse og mestringsopplevelse for enkeltbarn og barnegrupper. Studiet legger vekt på dialog og refleksjon knyttet til ulike temaer, slik at du får et godt grunnlag til å reflektere rundt problemstillinger du møter i ditt pedagogiske arbeid.
Emnet presenterer og drøfter nyere forskning og ulike perspektiver på barns kroppslige lek og læring.
Utdanningen skal bidra til at studentene får inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metode og samtidig kan anvende kunnskapen på nye områder. Gjennom studiet skal studentene få innsikt i hvordan kropp og bevegelse kan inngå i tverrfaglige utviklingsprosjekt. Studiet gir innsikt i ulike perspektiver, tradisjoner, verdier og normer for fysisk aktivitet og lek i ulike fysiske miljø. Det vil være progresjon i gjennomgående temaer for å sikre at studenten kan gi et pedagogisk tilbud tilpasset barnas alder og behov og reflektere over ulike tilnærminger og teorier.
Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.
Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen (30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.