Programplaner og emneplaner - Student
ELTS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2021
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- 
    ForkunnskapskravStudenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven tildeles. Krav til forprosjekt Prosjektskisse (eget skjema) skal være godkjent innen 15. november. Studentene er selv ansvarlige for å: - danne prosjektgruppe bestående av fire medlemmer
- ta kontakt og avtale samarbeid med en bedrift for gjennomføring av bacheloroppgaven
- definere problemformulering og løsningsskisse for bacheloroppgaven
 
- 
    LæringsutbytteEtter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Kunnskap Studenten: - kan anvende og videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter fra flere av fagområdene i bachelorstudiet til løsning av en realistisk ingeniøroppgave
 Ferdigheter Studenten: - kan planlegge og gjennomføre et større prosjekt innen sitt fagområde
- kan lede prosjektmøter og kommunisere løsninger både skriftlig og muntlig
- har praktisk erfaring med grunnleggende prinsipper for vitenskapelig arbeidsmetode, herunder søk etter, vurdering og bruk av faglitteratur samt skriving av en faglig rapport
- kan søke etter og vurdere faglig relevant litteratur og skrive teoridelen av en vitenskapelig rapport basert på dette
 Generell kompetanse Studenten: - kan omsette sin kunnskap i praktiske løsninger
- kan utføre, på en selvstendig og systematisk måte, en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
- kan formidle elektrofaglig kunnskap både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
- behersker å arbeide selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et større ingeniørfaglig prosjekt
- kan vise en ansvarlig og etisk holdning til sin yrkeskompetanse
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerTildeling av bacheloroppgave skjer etter de retningslinjene som gjelder for fakultetet og studieprogrammet. Oppgaven gjøres fortrinnsvis i samarbeid med næringsliv eller forskningsmiljø. Det blir utnevnt en veileder ved studieprogrammet. For prosjekter som utføres i samarbeid med en bedrift eller offentlig virksomhet, blir det også utnevnt en ekstern veileder. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - 2 forelesninger (oppstart og rapportskriving)
- forprosjekt
- 1 møte med emneansvarlig
 Oppgaven kan kreves skrevet på engelsk. 
- 
    Vurdering og eksamenDet obligatoriske emnet Innføring i forskningsmetode skal forberede studentene til kritisk metodetenkning og forskningsarbeid innen medieutvikling.;Emnet gir en breddeoversikt over sentrale forskningsmetoder, vitenskapsteori og forskningsetikk, samt ferdigheter i både kvantitative og kvalitative metoder. Slik gir det sammen med emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i enkeltemner og masteroppgavearbeid. 
- 
    VurderingsuttrykkIngen forkunnskapskrav 
- 
    SensorordningStudenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;Kunnskaper; Studenten; - har inngående kunnskap om både samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder og analysemåter i journalistikk- medie-, kommunikasjons- og sakprosaforskningen
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
- forstår sammenhengen mellom forskningstema og valg av forskningsdesign;
 ;Ferdigheter; Studenten; - kan selvstendig planlegge og gjennomføre datainnsamling og analyse
- kan foreta forskningsetiske vurderinger
- kan utforme et prosjektdesign, som kan gå inn i en prosjektskisse for masteroppgave
 ;Generell kompetanse; Studenten; - kan vurdere egen og andres forskningsmetode kritisk
- har forståelse for den vitenskapelige prosessen, inkludert forholdet mellom teori og empiri