EPN-V2

ELI2800 Systemintegrasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Systems Integration
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi studenten innsikt i systemdesign og integrasjon av datasystemer i helsevesenet og en innføring i Python som et verktøy for fjern monitoring -styring og systemintegrasjon. Emnet skal videre gi studenten en innføring i motivasjon for implementering av velferdsteknologi, en oversikt over velferdsteknologiske systemer og løsninger, status av implementering av disse i Norge og internasjonalt, og state-of-the-art i forsking og utvikling. I tillegg, skal emnet gi en innføring i helserelatert datasamling via sensorer i trådløse nett og praktisk bygging av disse.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal ha grunnleggende forståelse og kunnskap i følgende sentrale emner:

  • Typiske systemstrukturer på sykehus
  • Pasientjournaler
  • Pasientsikkerhet og kvalitetssikring
  • Python programmering
  • Oppsett, programmering og bruk av Raspberry Pi for datainnsamling
  • Telemedisin, e-Helse og m-Helse
  • Medisinsk datainnsamling via sensorer og trådløse nett
  • Velferdsteknologiske løsninger for pasienter hjemme

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne vurdere ulike datatekniske systemløsninger for bruk i helsevesenet
  • kunne lage enkle programmer i Python for måling, styring og overvåking av ulike typer prosesser og systemer
  • kunne designe og bygge trådløse sensornett for velferdsteknologiske anvendelser

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne formidle kunnskaper og kunne diskutere synspunkter med helsepersonell og andre som evt. ikke har kunnskap innenfor velferdsteknologiske systemer.
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer om velferdsteknologiske løsninger i helsevesenet sammen med utstyrs- og systemleverandører, helsepersonell, pårørende og brukere, og kunne sammen med disse utarbeide system design og spesifikasjoner.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir studentene grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i budsjett og regnskap (eksternregnskap) i privat, kommunal og statlig sektor, samt en innføring i bruk av regneark. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innenfor regnskap og økonomi i privat og offentlig sektor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 4 laboratorieoppgaver i gruppe på 2-4 studenter.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Kunnskaper

Studenten har grunnleggende kunnskap om:

  • Formål og prosesser for budsjett og regnskap
  • Regnskapsprinsippene i privat, kommunal og statlig sektor
  • Bruk av kontoplaner, bokføring og avslutning av regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
  • Lover og regelverk om budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor

Ferdigheter

Studenten kan

  • Lese et kommunalt budsjett og et statlig budsjett
  • Lage, avslutte og rapportere et enkelt regnskap etter reglene i regnskapsloven, kommuneloven og statens økonomiregelverk
  • Analysere budsjett og regnskap inkludert bruk av finansielle nøkkeltall i privat, kommunal og statlig sektor

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Lage enkle modeller for budsjett og regnskap i regneark
  • Forklare grunnleggende forskjeller mellom budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor

Vurderingsuttrykk

Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver.

Sensorordning

Det er 3 gruppeoppgaver som skal løses i grupper av 2-3 personer. Alle 3 må være godkjent for å ha rett til å gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må besvarelsen forbedres innen en kort frist fastsatt av faglærer.