Studieinfo emne ELI2800 2019 HØST
ELI2800 Systemintegrasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Systems Integration
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studenten innsikt i systemdesign og integrasjon av datasystemer i helsevesenet og en innføring i Python som et verktøy for fjern monitoring -styring og systemintegrasjon. Emnet skal videre gi studenten en innføring i motivasjon for implementering av velferdsteknologi, en oversikt over velferdsteknologiske systemer og løsninger, status av implementering av disse i Norge og internasjonalt, og state-of-the-art i forsking og utvikling. I tillegg, skal emnet gi en innføring i helserelatert datasamling via sensorer i trådløse nett og praktisk bygging av disse.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal ha grunnleggende forståelse og kunnskap i følgende sentrale emner:
- Typiske systemstrukturer på sykehus
- Pasientjournaler
- Pasientsikkerhet og kvalitetssikring
- Python programmering
- Oppsett, programmering og bruk av Raspberry Pi for datainnsamling
- Telemedisin, e-Helse og m-Helse
- Medisinsk datainnsamling via sensorer og trådløse nett
- Velferdsteknologiske løsninger for pasienter hjemme
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne vurdere ulike datatekniske systemløsninger for bruk i helsevesenet
- kunne lage enkle programmer i Python for måling, styring og overvåking av ulike typer prosesser og systemer
- kunne designe og bygge trådløse sensornett for velferdsteknologiske anvendelser
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne formidle kunnskaper og kunne diskutere synspunkter med helsepersonell og andre som evt. ikke har kunnskap innenfor velferdsteknologiske systemer.
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer om velferdsteknologiske løsninger i helsevesenet sammen med utstyrs- og systemleverandører, helsepersonell, pårørende og brukere, og kunne sammen med disse utarbeide system design og spesifikasjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, undervisningslab, laboppgaver, og prosjektarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 4 laboratorieoppgaver i gruppe på 2-4 studenter.
Vurdering og eksamen
Ny eksamen våren 2021 og 2020:
Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3 timer (teller 70%)
Del 2: Skriftlig prosjekt i grupper, selvdefinerte grupper (teller 30%)
Begge eksamensdelene må være vurdert til E eller bedre for at studenten kan få bestått emne.
Eksamensresultat kan påklages.
[Tidligere: Del 1: Prosjektoppgave (5-20 sider) i gruppe på 2-4 studenter, teller 30 %
Del 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, teller 70 %
Begge eksamensdelene må være vurdert til E eller bedre for at studenten kan få bestått emne.
Eksamensresultat kan påklages.]
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre.
[Tidligere:
1) Alle.
2) Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.]
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.