Programplaner og emneplaner - Student
ELI2800 Systemintegrasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Systems Integration
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studenten innsikt i systemdesign og integrasjon av datasystemer i helsevesenet og en innføring i Python som et verktøy for fjern monitoring -styring og systemintegrasjon. Emnet skal videre gi studenten en innføring i motivasjon for implementering av velferdsteknologi, en oversikt over velferdsteknologiske systemer og løsninger, status av implementering av disse i Norge og internasjonalt, og state-of-the-art i forsking og utvikling. I tillegg, skal emnet gi en innføring i helserelatert datasamling via sensorer i trådløse nett og praktisk bygging av disse.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal ha grunnleggende forståelse og kunnskap i følgende sentrale emner:
- Typiske systemstrukturer på sykehus
- Pasientjournaler
- Pasientsikkerhet og kvalitetssikring
- Python programmering
- Oppsett, programmering og bruk av Raspberry Pi for datainnsamling
- Telemedisin, e-Helse og m-Helse
- Medisinsk datainnsamling via sensorer og trådløse nett
- Velferdsteknologiske løsninger for pasienter hjemme
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne vurdere ulike datatekniske systemløsninger for bruk i helsevesenet
- kunne lage enkle programmer i Python for måling, styring og overvåking av ulike typer prosesser og systemer
- kunne designe og bygge trådløse sensornett for velferdsteknologiske anvendelser
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne formidle kunnskaper og kunne diskutere synspunkter med helsepersonell og andre som evt. ikke har kunnskap innenfor velferdsteknologiske systemer.
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer om velferdsteknologiske løsninger i helsevesenet sammen med utstyrs- og systemleverandører, helsepersonell, pårørende og brukere, og kunne sammen med disse utarbeide system design og spesifikasjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gir studentene grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i budsjett og regnskap (eksternregnskap) i privat, kommunal og statlig sektor, samt en innføring i bruk av regneark. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innenfor regnskap og økonomi i privat og offentlig sektor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 4 laboratorieoppgaver i gruppe på 2-4 studenter.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Kunnskaper
Studenten har grunnleggende kunnskap om:
- Formål og prosesser for budsjett og regnskap
- Regnskapsprinsippene i privat, kommunal og statlig sektor
- Bruk av kontoplaner, bokføring og avslutning av regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
- Lover og regelverk om budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
Ferdigheter
Studenten kan
- Lese et kommunalt budsjett og et statlig budsjett
- Lage, avslutte og rapportere et enkelt regnskap etter reglene i regnskapsloven, kommuneloven og statens økonomiregelverk
- Analysere budsjett og regnskap inkludert bruk av finansielle nøkkeltall i privat, kommunal og statlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan
- Lage enkle modeller for budsjett og regnskap i regneark
- Forklare grunnleggende forskjeller mellom budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
Vurderingsuttrykk
Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver.
Sensorordning
Det er 3 gruppeoppgaver som skal løses i grupper av 2-3 personer. Alle 3 må være godkjent for å ha rett til å gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må besvarelsen forbedres innen en kort frist fastsatt av faglærer.