Programplaner og emneplaner - Student
ELI2800 Systemintegrasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Systems Integration
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studenten innsikt i systemdesign og integrasjon og en innføring i LabVIEW som et verktøy for fjernstyring og systemintegrasjon. Emnet skal videre gi studenten en innføring i motivasjonen for implementering av velferdsteknologi, en oversikt over velferdsteknologiske systemer og løsninger, status av implementering av disse i Norge og internasjonalt, og state-of-the-art i forsking og utvikling. I tillegg, skal emnet gi en innføring i helserelatert datasamling via sensorer i trådløse nett og praktisk bygging av disse.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal ha grunnleggende forståelse og kunnskap i følgende sentrale emner:
- Typiske systemstrukturer på sykehus
- (Standarder for biomedisinsk informatikk og velferdsteknologi)
- LabVIEW programstrukturer, dataformater og filhåndtering
- Kommunikasjon mellom LabVIEW-program og eksterne instrumenter
- LabVIEW program for Klient/Server nettverkskommunikasjon
- Databehandling og filtrering i LabVIEW
- Telemedisin, e-Helse og m-Helse
- Velferdsteknologiske løsninger for pasienter hjemme
- Medisinsk datainnsamling via sensorer og trådløse nett
- (Databasearkitektur med vekt på relasjonsdatabaser)
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne vurdere ulike datatekniske systemløsninger for bruk i helsevesenet
- kunne bruke LabVIEW for måling, styring og overvåking av ulike typer prosesser og systemer
- kunne designe og bygge trådløse sensornett for velferdsteknologiske anvendelser
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne formidle kunnskaper og kunne diskutere synspunkter med helsepersonell og andre som evt. ikke har kunnskap innenfor velferdsteknologiske systemer
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer om velferdsteknologiske løsninger i helsevesenet sammen med utstyrs- og systemleverandører, helsepersonell, pårørende og brukere, og kunne sammen med disse utarbeide system design og spesifikasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og prosjektarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 laboratorieoppgaver i gruppe på 2-4 studenter.
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave (5-20 sider) i gruppe på 2-4 studenter, teller 30 %
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, teller 70 %
Hjelpemidler ved eksamen
1) Alle.
2) Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er stryk.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.