EPN-V2

ELI2600 Medisinske signaler og bilder Emneplan

Engelsk emnenavn
Medical signals and images
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler analyse og behandling av signaler i frekvensdomenet og analyse og design av systemer for signalbehandling. Bilder er 2-dimensjonale signaler. Emnet omhandler innsamling av bildedata, rekonstruksjon av bilder og enkel bildebehandling av bilder for medisinsk diagnostikk.

Anbefalte forkunnskaper

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:

Kunnskap:

Studenten kan

  • forklare bruk og løsning av differensialligninger i modellering av praktiske systemer og utføre enkle analyser av slike modeller,
  • gjøre rede for funksjonsbegrepet, den deriverte og bestemt og ubestemt integral,
  • gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger,
  • løse likninger numerisk ved halveringsmetoden og Newtons metode.

Ferdigheter:

Studenten kan

  • løse separable og lineære differensialligninger ved hjelp av antiderivasjon,
  • løse homogene og inhomogene andreordens differensialligninger med konstante koeffisienter,
  • regne med komplekse tall og løse likninger med komplekse løsninger,
  • bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering,
  • løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering,
  • regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte for visse elementære ,funksjoner,
  • bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal og volum,
  • bruke derivasjon i anvendelser som optimering og koblede hastigheter.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • overføre praktiske problem fra eget fagområde til matematisk form,
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon,
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt,
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger,
  • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger.

Forkunnskapskrav

Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter innen grunnleggende konstruksjon og oppbygning av form, samt arbeid med form knyttet til idè/kontekst og visuelle og formale virkemidler. Formale virkemidler kan være volum/masse, struktur, akse, akseplan/aksesystemer, dimensjon, proporsjon. Metoder for utforsking, utvikling, og analyse av form og produkter er sentralt stoff i emnet. Kunnskaper om 2D og 3D form som basis for produktutvikling.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal:

Kunnskap

· Forstå sammenhengen mellom systemers impulsrespons og frekvensrespons

· Forstå at bilder er 2D signaler og kan analyseres på tilsvarende måte som tidssignaler.

· Forstå sammenhengen mellom oppløsning, impulsrespons, punktspredefunksjon og frekvensrespons

· Vite hvordan bølger beskrives og forstå refleksjon, brytning og dempning av bølger

· Forstå hvordan et ultralydbilde blir dannet, hvordan signalene sendes og mottas

· Forstå hvordan Røntgenstråler genereres og et røntgenbilde blir dannet

· Forstå hvordan tomografiske data blir samlet inn og brukes til rekonstruksjon av CT bilder.

· Forstå prinsippene for magnetisk resonans og hvordan bildene dannes i MRI.

Ferdigheter

  • Kan beskrive og analysere signaler vha. Fouriertransformen.

· Være i stand til å frekvensanalysere signaler og behandle de på en optimal måte

  • Kan digitalisere signaler vha. sampling og A/D-konvertering.

· Kan forklare forskjellen mellom diagnostisk og teknisk bildekvalitet

· Forstå hvordan bilder rekonstrueres fra måledata

· Kan bruke en ultralydmaskin og sette innstillinger for optimal bildekvalitet

Generell kompetanse

· Være i stand til å behandle et målesignal for å optimere informasjonen

· Være i stand til å vurdere teknisk kvalitet av et bilde for å optimere diagnostisk kvalitet

Innhold

Faget omfatter følgende tema:

  • Fouriertransform og signalbehandling
  • Ultralydavbildning
  • Røntgenavbildning
  • Magnetisk resonansavbildning
  • Bildebehandling og tomografisk rekonstruksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger inkludert bruk av MATLAB

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 4 øvinger
  • 1 Ultralydmaskin oppgave
  • 1 diagnostisk gruppeoppgave

Hver oppgave krever ca. 5 timer per student

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator uten kommunikasjonsmuligheter.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner og senere i studiet.

Emneansvarlig

Ingen forkunnskapskrav.

Emneoverlapp

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tre av fire individuelle skriftlige innleveringer må være godkjent.
  • Hver innlevering er på ca. 6-8 arbeidstimer.