EPN-V2

ELI2600 Medisinske signaler og bilder Emneplan

Engelsk emnenavn
Medical signals and images
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler analyse og behandling av signaler i frekvensdomenet og analyse og design av systemer for signalbehandling. Bilder er 2-dimensjonale signaler. Emnet omhandler innsamling av bildedata, rekonstruksjon av bilder og enkel bildebehandling av bilder for medisinsk diagnostikk.

Anbefalte forkunnskaper

(Det er ikke presisert bruk av hjelpemidler)

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Language of instruction: Norwegian 

The pharmacology course deals with drugs’ mechanisms of action and effects on the body (pharmacodynamics) and with what happens to a drug from when it enters the body until it has left it (pharmacokinetics). The course covers the most important groups of pharmaceuticals, including contrast agents used for diagnostic imaging examinations and treatment, the administration of drugs, including calculations, management and documentation, as well as applicable laws and regulations.

Innhold

Gradert skala A-F.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 5-3. Karakteren på muntlig eksamen kan ikke påklages. Dersom studenten får F etter muntlig eksamen, må oppgaven leveres til ny sensur.

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge 

The student can

  • explain different forms of medication, routes of administration, pharmacokinetics and pharmacodynamics
  • refer to relevant legislation and regulations for medication management, including guidelines for documentation, handling of non-conformities and disposal
  • describe important drugs in relation to pain, anxiety, emergencies, infections, cardiovascular and respiratory diseases, and special drugs used for diagnostic imaging and treatment
  • describe the key concepts in drug calculations

Skills

The student can

  • explain and perform some procedures for administration of medication
  • carry out independent and faultless calculations of drug dosages, quantities and strengths for different routes of administration
  • use international standards and systems of units in drug calculations
  • calculate injection and infusion rates (drops/min and ml/hr)
  • assess and check both their own and other people's calculations 

General competence  

The student can

  • communicate correct information about the use and side effects of medication to other health care professionals and next of kin, and identify risk factors in connection with the use of contrast agents and other relevant drugs

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The work and teaching methods include flipped classroom, lectures, seminars, skills training and self-study. In seminars, the students work in groups.

Vurdering og eksamen

The following must have been approved in order for the student to take the exam: 

  • a minimum attendance of 80% at scheduled seminars and skills training sessions
  • an individual written drug calculation test in accordance with set criteria

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle et forskningsdesign og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale, samt formidle resultatene på en vitenskapelig tilfredsstillende måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
  • vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • formidle resultater av egen og andres forskning

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og seminarer som støtte til den veiledete utarbeidelsen av masteroppgaven. Første seminar er knyttet til prosjektbeskrivelse og masterprosjektet. Studentene skal presentere sitt utkast til prosjektbeskrivelse for medstudenter og lærere. Fristen for å levere inn en endelig prosjektbeskrivelse er én måned etter seminaret.

Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder og en annen faglærer ved studiet. Individuell veileder til masteroppgaven skal være oppnevnt senest seks uker etter fristen for innlevering av beskrivelsen.

Student(ene) og veileder utformer en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.

Studenten(e) får så inntil to timer med veiledning på prosjektbeskrivelsen. Veileder skal godkjenne prosjektbeskrivelsen. Veiledningen knyttet til prosjektbeskrivelsen er obligatorisk: se Arbeidskrav.

Veiledningen skal sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer og bidra til utforming av problemstillinger og kvalitet i datainnsamling og dataanalyse. Det gis inntil 25 timers veiledning på masteroppgaven inkludert de to timene på prosjektbeskrivelsen. Veiledningstilbudet er uavhengig av om studenter skriver alene eller to og to sammen.

Det arrangeres seks seminarer à én dag i løpet av masteroppgaveåret i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og

Sensorordning

Pass/fail

Emneansvarlig

Læringsutbyttene.

Skriftlig masteroppgave utført av en eller to studenter og avsluttende individuell muntlig eksamen.

Oppgaven skal være en monografi eller et artikkelmanus med et tillegg som utdyper de enkelte delene av artikkelen. Omfang på monografi 20 000 til 30 000 ord: kappe rundt artikkel 8 000 til 12 000 ord.

Oppgaven kan skrives på engelsk eller norsk.

Individuell muntlig eksamen inntil 60 minutter.

Masteroppgaven må ha fått karakter på skalaen A-E før muntlig eksamen kan gjennomføres. Karakteren kan justeres én karakter opp eller ned etter muntlig eksamen.

Emneoverlapp

En ekstern og en intern sensor (veileder) vurderer alle besvarelsene.