Programplaner og emneplaner - Student
ELI2400 Sensorer og målesystemer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sensors and Measurement Systems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir grunnleggende kunnskap om måletekniske prinsipper og undersøker praktiske målesystemer og metoder for grensesnitt mellom ulike sensorer med elektronisk instrumentering. Teoretisk informasjon støttes av praktisk arbeid, som kulminerer i en konstruksjon og testing av en fungerende prototype av et spesifikt sensorsystem for en gitt applikasjon. Eksempler fra topp moderne forskning innen sensorer og målesystemer er også gitt, blant annet ved gjesteforelesninger fra akademia og industri.
Anbefalte forkunnskaper
-
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
- kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
- kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
- kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
Læringsutbytte
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager for egen spesialisering
- presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
- innehatt opponentrolle, hvor det er gitt tilbakemelding til en eller flere medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjekteksamen i form av prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt, individuelt eller gruppe, avhengig av om masteroppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Ved gruppebesvarelse gis det samlet karakter for gruppen.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon.
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler:
Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn 2 timer som teller 50 %.
Del 2: En portefølje som teller 50 % i gruppe som består av:
- Rapport fra fagets praktiske gruppeprosjekt (6 sider i et gitt format (rundt 4000 ord) denne deler teller omtrent 30 %.
- En muntlig presentasjon av emnets praktiske gruppeprosjekt som teller omtrent 20 %
Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamen del 1 kan påklages, del 2 kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
På emnets praktiske gruppeprosjekt: Alle
På skriflig eksamen;
* Studentens rapport fra eget gruppeprosjekt.
* Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i interminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp eller tilsvarende. MAVIT4060 Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode, 10 stp
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng med ELVE3510 Medisinsk instrumentering