Programplaner og emneplaner - Student
ELI2300 Dynamiske systemer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dynamic Systems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap om lineære dynamiske systemer er viktig for mange anvendelser som elektronikk, signalbehandling, kommunikasjon, medisinsk teknologi, kybernetikk og robotikk. Emnet omhandler analyse av lineære dynamiske system i tidsdomenet og frekvensdomenet. Emnet gir en innføring i modellering av systemer som lineære differensialligninger og løsning av disse med Laplacetransformen. Systemene analyseres vha. transferfunksjonen og frekvensresponsen. Frekvensresponsen gir også grunnlag for å beskrive filtere som påvirker signalers frekvensinnhold.
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- modellering av første og andre ordens fysiske systemer (f.eks. mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer) som ordinære differensialligninger.
- Unilateral Laplace-transformasjon og dens egenskaper samt Laplacetransformasjon ev enkle funksjoner.
- invers Laplace-transformasjon vha. delbrøkoppspalting og finne tidsresponsen til systemet.
- stabilitetsanalyse basert på transferfunksjoner
- frekvensresponsanalyse av stabile systemer.
- Fouriertransformen og dens egenskaper.
- filterdesign av lavpass-, høypass-, båndpass- og båndstopp-filter og hvordan de påvirker signaler, både i frekvensdomenet og tidsdomenet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette opp matematiske modeller av enkle fysiske systemer
- Løse ordinære differensiallikninger med den ensidige Laplacetransformen.
- Finne tidsresponsen til lineære tidsinvariante systemer som impulserespons og sprangrespons.
- Finne frekvensinnholdet i signaler med Fouriertransformen.
- Designe filtre og finne deres frekvensrespons.
- Identifisere første og andre ordens systemer basert på deres respons i tid og frekvens.
- Bruke MatLab til å løse relevante problemer.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Sette opp matematiske modeller for fysiske systemer i form av differensialligninger og løse dem ved bruk av Laplacetransformen.
- Analyse av lineære systemer både i frekvens og tidsdomenet.
- Designe filtre for å begrense frekvensinnholdet i signaler.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger kombinert med øvinger, laboratorieoppgaver og et lite prosjekt
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
De norske storbyene, i særdeleshet Oslo, har blitt tiltagende heterogene med voksende sosial ulikhet, bosegregering og sosial ekskludering. Den sosiale ulikheten er ulikt fordelt på bydel, og levekårsproblemer rammer i større grad innbyggere i bydeler preget av stort etnisk, kulturelt og religiøst mangfold. Begrepet superdiversity brukes for å understreke at mangfold i disse bydelene omfatter langt mer enn etnisk mangfold - andre sentrale variabler er variasjon i rettighetsstatuser, ulike arbeidsmarkedserfaringer, familiepraksiser og -størrelser, bosegregering, og lokale responser fra befolkning og tjenesteapparat. Superdiversity viser til kompleksiteten som følger av kombinasjonen av disse forholdene. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap og perspektiver om særlige utfordringer som kan knyttes til å utøve sosialt arbeid i storby. Emnet tar utgangspunkt i et citizenship-perspektiv, der formålet med det sosiale arbeidet er at flest mulig skal få reelle muligheter til å leve kvalitativt gode liv preget av deltakelse og mestring.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om teori og begreper knyttet til etnisk, religiøst og kulturelt mangfold og sosial ulikhet (superdiversity)
- har kunnskap om mangfold, sosial ulikhet og sosiale problemer i og mellom ulike bydeler i Oslo
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid om hvordan samfunnsstrukturer, rasisme og diskriminering kan bidra til å fastholde og forsterke sosial ulikhet
Ferdigheter
Studenten kan
- oppdatere sin kunnskap om geografisk konsentrasjon av mangfold og sosial ulikhet i storby
- i sin sosialfaglige praksis anvende kunnskap om superdiversity for å fremme deltakelse, mestring og endring
- reflektere over betydningen av sin egen etniske/kulturelle bakgrunn i utøvelsen av sosialt arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om hvordan konsentrasjon av sosiale problemer og interseksjonalitet i en bydel kan skape utfordringer for bydelens befolkning
- kan reflektere kritisk over hvordan samfunnsstrukturer, rasisme og diskriminering kan bidra til å fastholde og forsterke sosial ulikhet
Vurderingsuttrykk
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.
Sensorordning
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.