EPN-V2

ELI2300 Dynamiske systemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Dynamic Systems
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap om lineære dynamiske systemer er viktig for mange anvendelser som elektronikk, signalbehandling, kommunikasjon, medisinsk teknologi, kybernetikk og robotikk. Emnet omhandler analyse av lineære dynamiske system i tidsdomenet og frekvensdomenet. Emnet gir en innføring i modellering av systemer som lineære differensialligninger og løsning av disse med Laplacetransformen. Systemene analyseres vha. transferfunksjonen og frekvensresponsen. Frekvensresponsen gir også grunnlag for å beskrive filtere som påvirker signalers frekvensinnhold.

Anbefalte forkunnskaper

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • modellering av første og andre ordens fysiske systemer (f.eks. mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer) som ordinære differensialligninger.
  • Unilateral Laplace-transformasjon og dens egenskaper samt Laplacetransformasjon ev enkle funksjoner.
  • invers Laplace-transformasjon vha. delbrøkoppspalting og finne tidsresponsen til systemet.
  • stabilitetsanalyse basert på transferfunksjoner
  • frekvensresponsanalyse av stabile systemer.
  • Fouriertransformen og dens egenskaper.
  • filterdesign av lavpass-, høypass-, båndpass- og båndstopp-filter og hvordan de påvirker signaler, både i frekvensdomenet og tidsdomenet.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • sette opp matematiske modeller av enkle fysiske systemer
  • Løse ordinære differensiallikninger med den ensidige Laplacetransformen.
  • Finne tidsresponsen til lineære tidsinvariante systemer som impulserespons og sprangrespons.
  • Finne frekvensinnholdet i signaler med Fouriertransformen.
  • Designe filtre og finne deres frekvensrespons.
  • Identifisere første og andre ordens systemer basert på deres respons i tid og frekvens.
  • Bruke MatLab til å løse relevante problemer.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Sette opp matematiske modeller for fysiske systemer i form av differensialligninger og løse dem ved bruk av Laplacetransformen.
  • Analyse av lineære systemer både i frekvens og tidsdomenet.
  • Designe filtre for å begrense frekvensinnholdet i signaler.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger kombinert med øvinger, laboratorieoppgaver og et lite prosjekt

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

De norske storbyene, i særdeleshet Oslo, har blitt tiltagende heterogene med voksende sosial ulikhet, bosegregering og sosial ekskludering. Den sosiale ulikheten er ulikt fordelt på bydel, og levekårsproblemer rammer i større grad innbyggere i bydeler preget av stort etnisk, kulturelt og religiøst mangfold. Begrepet superdiversity brukes for å understreke at mangfold i disse bydelene omfatter langt mer enn etnisk mangfold - andre sentrale variabler er variasjon i rettighetsstatuser, ulike arbeidsmarkedserfaringer, familiepraksiser og -størrelser, bosegregering, og lokale responser fra befolkning og tjenesteapparat. Superdiversity viser til kompleksiteten som følger av kombinasjonen av disse forholdene. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap og perspektiver om særlige utfordringer som kan knyttes til å utøve sosialt arbeid i storby. Emnet tar utgangspunkt i et citizenship-perspektiv, der formålet med det sosiale arbeidet er at flest mulig skal få reelle muligheter til å leve kvalitativt gode liv preget av deltakelse og mestring.

Undervisningsspråk er norsk.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teori og begreper knyttet til etnisk, religiøst og kulturelt mangfold og sosial ulikhet (superdiversity)
  • har kunnskap om mangfold, sosial ulikhet og sosiale problemer i og mellom ulike bydeler i Oslo
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid om hvordan samfunnsstrukturer, rasisme og diskriminering kan bidra til å fastholde og forsterke sosial ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • oppdatere sin kunnskap om geografisk konsentrasjon av mangfold og sosial ulikhet i storby
  • i sin sosialfaglige praksis anvende kunnskap om superdiversity for å fremme deltakelse, mestring og endring
  • reflektere over betydningen av sin egen etniske/kulturelle bakgrunn i utøvelsen av sosialt arbeid  

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har kunnskap om hvordan konsentrasjon av sosiale problemer og interseksjonalitet i en bydel kan skape utfordringer for bydelens befolkning
  • kan reflektere kritisk over hvordan samfunnsstrukturer, rasisme og diskriminering kan bidra til å fastholde og forsterke sosial ulikhet

Vurderingsuttrykk

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Sensorordning

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.