Programplaner og emneplaner - Student
ELI2300 Dynamiske systemer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dynamic Systems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
After the completion of the master’s degree program in Mechanical Engineering, candidates are expected to have achieved the learning outcomes listed below. These are defined in terms of knowledge, skills, and general competence, in accordance with the Norwegian Qualifications Framework (NQF):
Knowledge:
The candidate
- can identify the main scholarly theories, models and methods in solid mechanics, fluid mechanics and mechatronics
- can determine suitable procedures to solve problems in Mechanical engineering, including analytical, computational and/or empirical methods
- can explain the main notions on environmental impact, energy efficiency, and product life cycle, with respect to design and product
- can explain how sustainability can be optimized using mathematical analysis and simulation methods
- can identify relevant information from technical and/or scientific literature
- can define the scientific method and the main ethical norms with regards to intellectual property that apply to the reporting of scientific work.
Skills:
The candidate
- can analyze and apply existing theories and methods to solve practical and theoretical problems in mechanical engineering, both independently and in teams
- can translate and combine abstract theoretical models from fluid mechanics, solid mechanics, and mechatronics to solve complex problems the field
- can design and implement technical solutions to problems that represent real-life scenarios
- can apply software and technical tools that, in complexity and scale, are representative of industry scenarios
- can conduct independent research and development projects under supervision, in accordance with the scientific method and the applicable norms of research ethical standards
- can apply mathematical methods and simulations to optimize environmental impact, energy efficiency and product life cycle
- can analyze scientific and technical literature to identify the state-of-the-art and get updated in the field as technology progresses into new areas within society, and to formulate scholarly arguments
- can document independent research in the form of a report or scientific article, following the ethical protocols of research, including suitable citation styles
- can identify and communicate common aspects and challenges in their field to peers from Mechanical engineering field
General competence:
The candidate
- can analyze relevant academic, professional, and ethical problems in Mechanical Engineering, and use knowledge to give comprehensive recommendations
- can combine knowledge and skills to conduct advanced assignments and projects
- can communicate independently about issues, analyses, and conclusions, both orally and in written form, using professional terminology, with a relevant audience
- can contribute to new thinking and innovation processes and reflect about the role and responsibility as an engineer in working towards sustainable development
- can use relevant technological knowledge and scientific methods and principles when planning and conducting research
Anbefalte forkunnskaper
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til struktur, stereokjemi og bindingsforhold i organiske molekyler.
- kjenner til organiske syrer og baser
- kjenner til reaksjoner med alkaner, alkener, alkyner, haloalkaner, aromatiske forbindelser, alkoholer, fenoler, etere, tioler, aldehyder, karboksylsyrer, karboksylsyrederivat og aminer
- kjenner til utstyr som benyttes i organisk kjemi og hvordan dette brukes
- vet noe om planlegging og utførelse av organiske synteser
- kan holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor organisk kjemi
Ferdigheter
Studenten:
- kan utføre organiske synteser etter en litteraturforskrift
- kan sjekke identitet og renheten av et synteseprodukt ved fysikalske målinger og spektroskopi
- kan rapportere resultatet av eget laboratoriearbeid slik at det kan reproduseres av andre
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskaper om molekylers reaktivitet til vurdere alternative synteser mot hverandre og velge synteser som gir liten risiko med hensyn til sikkerhet, helse og miljø
- kan vurdere eget arbeid og eventuelt forslå tiltak til forbedring av en eksisterende prosedyre
- kan muntlig og skrifte formidle resultat av et laboratoriearbeid både for kjemikere og ikke-kjemikere
- kan gjennom holdninger til og kunnskaper om organisk kjemi bidra til god praksis med hensyn på helse, miljø og sikkerhet på en arbeidsplass
Arbeids- og undervisningsformer
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsformene varierer fra emne til emne, og omfatter skriftlig skoleeksamen, hjemmeeksamen, prosjektoppgave, utredning og semesteroppgave. Vurderingsformen er beskrevet i den enkelte emneplan.
Tillatte hjelpemidler og bruk av kalkulator ved eksamen
Tillatte hjelpemidler til eksamen vil fremgå av emneplanene.
Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:
· Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
· Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
· Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
· Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
· Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.
Alle emner bortsett fra praksis har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
Vurdering og eksamen
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Quality assurance
The purpose of OsloMet's quality assurance system is to strengthen students' learning outcomes and development by raising the quality at all levels. Cooperation with the students, and their participation in the quality assurance work, is decisive to the overall learning outcome. Among the overall goals for the quality assurance system is to ensure:
- that the educational activities, including practical training and the learning and study environment, maintain a high level of quality
- that the study programmes are relevant for the professional fields
- that the quality development continues to improve
For the students, this entails, among other things, student evaluations in the form of:
- course evaluations
- annual student surveys for all of OsloMet
More information about the quality assurance system is available here: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem
Programme supervisor scheme
The programme supervisor scheme is part of the quality assurance of each individual study programme. A programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be subject to supervision by a programme supervisor, but there are different ways of practising the scheme. Reference is made to the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer
Sensorordning
Gradert skala A-F.