Studieinfo emne ELI2300 2021 HØST
ELI2300 Dynamiske systemer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dynamic Systems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler analyse av lineære og dynamiske system i tidsdomenet og frekvensdomenet. Emnet gir også en grunnleggende innføring i modellering av fluidsystemer og termiske systemer, og gir tre (3) studiepoeng i kjemi.
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på ELPE1300 Elektriske kretser, MEK1400 Fysikk og MEK1000 Matematikk 1000.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- metoder for modellering av enkle mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer
- modellformer for kontinuerlige, lineære og dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, og blokkdiagrammer
- Laplace-transformasjon og transfer-funksjoner
- invers Laplace-transformasjon og tidsresponser
- bodediagram, frekvensanalyse og frekvensrespons
- tilbakekoblet regulering
- metoder for stabilitetsanalyse av åpne og tilbakekoplete systemer
- numerisk simulering av dynamiske systemer med bruk av MATLAB/SIMULINK
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette opp matematiske modeller av enkle dynamiske systemer
- beskrive kontinuerlige, lineære dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, blokkdiagrammer, tilstandsrom og transferfunksjoner og konvertere mellom ulike modellformer
- identifisere 1. og 2. ordens systemer ut i fra deres respons i tids- og frekvensplan
- utføre stabilitetsanalyser av åpne og tilbakekoplete systemer
- utføre Laplace-transformasjon og invers Laplace-transformasjon
- anvende Laplace-baserte teknikker for frekvens- og transientanalyse av 1. og 2. ordens systemer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere et modelleringsproblem og spesifisere en løsningsmetodikk
- identifisere en eller flere matematiske modeller som kan brukes til å løse reguleringstekniske problemer
- drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen modellering av kontinuerlige dynamiske systemer
- anvende kunnskapen til å analysere og eventuelt styre dynamiske systemer
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger (og noen forhånds innspilte videoer)) kombinert med øvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Eksamen høsten 2021 pga Covid-19:
Individuell digital hjemmeeksamen på 3 timer og 30 min til scanning/opplasting.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
[Eksamen tidligere:]
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler høsten 2021:
Alle hjelpemidler tillatt utenom kommunikasjon med andre.
[Hjelpemidler tidligere:]
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes, da med to interne sensorer.