EPN-V2

ELI2300 Dynamiske systemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Dynamic Systems
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler analyse av lineære og dynamiske system i tidsdomenet og frekvensdomenet. Emnet gir også en grunnleggende innføring i modellering av fluidsystemer og termiske systemer, og gir tre (3) studiepoeng i kjemi.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bygger på ELPE1300 Elektriske kretser, MEK1400 Fysikk og MEK1000 Matematikk 1000.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • metoder for modellering av enkle mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer
    • modellformer for kontinuerlige, lineære og dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, og blokkdiagrammer
    • Laplace-transformasjon og transfer-funksjoner
    • invers Laplace-transformasjon og tidsresponser
    • bodediagram, frekvensanalyse og frekvensrespons
    • tilbakekoblet regulering
    • metoder for stabilitetsanalyse av åpne og tilbakekoplete systemer
    • numerisk simulering av dynamiske systemer med bruk av MATLAB/SIMULINK

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • sette opp matematiske modeller av enkle dynamiske systemer
    • beskrive kontinuerlige, lineære dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, blokkdiagrammer, tilstandsrom og transferfunksjoner og konvertere mellom ulike modellformer
    • identifisere 1. og 2. ordens systemer ut i fra deres respons i tids- og frekvensplan
    • utføre stabilitetsanalyser av åpne og tilbakekoplete systemer
    • utføre Laplace-transformasjon og invers Laplace-transformasjon
    • anvende Laplace-baserte teknikker for frekvens- og transientanalyse av 1. og 2. ordens systemer

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • analysere et modelleringsproblem og spesifisere en løsningsmetodikk
    • identifisere en eller flere matematiske modeller som kan brukes til å løse reguleringstekniske problemer
    • drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen modellering av kontinuerlige dynamiske systemer
    • anvende kunnskapen til å analysere og eventuelt styre dynamiske systemer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av forelesninger (og noen forhånds innspilte videoer)) kombinert med øvinger.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen høsten 2021 pga Covid-19:

    Individuell digital hjemmeeksamen på 3 timer og 30 min til scanning/opplasting.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

    [Eksamen tidligere:]

    Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Hjelpemidler høsten 2021:

    Alle hjelpemidler tillatt utenom kommunikasjon med andre.

    [Hjelpemidler tidligere:]

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

    Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes, da med to interne sensorer.