EPN

ELI2300 Dynamiske systemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Dynamic Systems
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler analyse av lineære og dynamiske system i tidsdomenet og frekvensdomenet.  Emnet gir også en grunnleggende innføring i modellering av fluidsystemer og termiske systemer, og gir tre (3) studiepoeng i kjemi. 

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på ELPE1300 Elektriske kretser, MEK1400 Fysikk, MEK1000 Matematikk 1000, og MEK2000 Matematikk 2000. 

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • metoder for modellering av enkle mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer
  • modellformer for kontinuerlige, lineære og dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, blokkdiagrammer og tilstandsrom
  • Laplace-transformasjon og transfer-funksjoner
  • invers Laplace-transformasjon og tidsresponser
  • bodediagram, frekvensanalyse og frekvensrespons
  • tilbakekoblet regulering
  • metoder for stabilitetsanalyse av åpne og tilbakekoplete systemer
  • numerisk simulering av dynamiske systemer med bruk av MATLAB/SIMULINK

Ferdigheter

Studenten kan:

  • sette opp matematiske modeller av enkle dynamiske systemer
  • beskrive kontinuerlige, lineære dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, blokkdiagrammer, tilstandsrom og transferfunksjoner og konvertere mellom ulike modellformer
  • identifisere 1. og 2. ordens systemer ut i fra deres respons i tids- og frekvensplan
  • utføre stabilitetsanalyser av åpne og tilbakekoplete systemer
  • utføre Laplace-transformasjon og invers Laplace-transformasjon
  • anvende Laplace-baserte teknikker for frekvens- og transientanalyse av 1. og 2. ordens systemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere et modelleringsproblem og spesifisere en løsningsmetodikk
  • identifisere en eller flere matematiske modeller som kan brukes til å løse reguleringstekniske problemer
  • drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen modellering av kontinuerlige dynamiske systemer
  • anvende kunnskapen til å analysere og eventuelt styre dynamiske systemer
  • gjennomføre akademiske studier og skriftlig arbeid på en ærlig og etisk måte, uten noen form for plagiering og upassende oppførsel i arbeidsoppgaver og prosjektrapporter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger kombinert med øvinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav høsten 2020 grunnet Covid-19:

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 6 av total 8 regneøvinger eller MATLAB-øvinger med innlevering på 2-5 sider cirka 4 timer per øving.

[Arbeidskrav tidligere:]

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 6 av total 8 regneøvinger eller MATLAB-øvinger med innlevering på 2-5 sider cirka 4 timer per øving.

  • 1 prosjektoppgave i grupper av 2-3 studenter. Innlevering av rapport på 10 sider cirka 30 timer.

Vurdering og eksamen

Eksamen høsten 2020 grunnet Covid-19:

Individuell digital hjemmeeksamen på 3,5 time (inkludert 30 min til opplastning og scanning).

Eksamensresultat kan påklages.

[Eksamen tidligere:]

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler høsten 2020:

Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre.

[Hjelpemidler tidligere:]

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.