Programplaner og emneplaner - Student
ELI1100 Elektronikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Electronics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i fagområdet elektronikk. Hovedfokuset er analog elektronikk med en introduksjon til elektriske systemer, sensorer og aktuatorer. Systemer analyseres med frekvensanalyse og transientanalyse. Hovedbestanddelen i elektriske systemer forsterkere presenteres og kontrolleres med tilbakekobling,;spesielt er dette tydelig i emnet når det arbeides med operasjonsforsterkeren;Fagets siste del er halvlederteknologi med oppbygging av halvledere. Dioder som enkle pn-overganger;presenteres før det avsluttes med bipolare transistorer og felteffekt transistorene;MOSFET;og;JFET.
;
;
Emnet inneholder 2 studiepoeng fysikk
Anbefalte forkunnskaper
SYK2830A og SYK2830B er 100 % overlappende.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til virkemåte og egenskaper til sentrale elektronikk-komponenter
- har kunnskap om systembeskrivelser for elektronikk
- har grunnleggende kunnskap om beskrivelser av sensorer og aktuatorer
- har kunnskap om oppbygging av elementære forsterkere og kan analysere disse
- har generell kunnskap om kontrol av elektriske systemer og spesielt om tilbakekoblingssystemer
- har kunnskap om oppbygning og virkemåte av halvlederkomponenter
- har kunnskap om punktprøving og Shannons punktprøvingsteorem
- har grunnleggende kunnskap om rekonstruksjon av punktprøvede signaler
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere transiente forhold i andreordens RLC-kretser
- designe forsterkerkoblinger basert på tilbakekoblingssystemer
- kan bruke dioder og transistorer
- lese og kople opp etter et skjema og drive nødvendig feilsøking
- diskutere en kretsløsning og forklare hvordan den virker
- bruke leverandørmanualer og datablad på egen hånd
- bruke enkle da- og ad-omformere
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
- kan drøfte og diskutere ulike valg av løsningsmetode
- kan gjøre rede for den historiske utviklingen innen fagområdet elektronikk
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for vanlige metoder for innsamling og analyse av data
- kan vurdere kvantitative og kvalitative resultater med en metodekritisk tilnærming
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en problemstilling, gjennomføre et kompetent litteratursøk og planlegge forskning under veiledning
- kan innhente data, analysere og presentere resultater fra et miniforskningsprosjekt muntlig, og skriftlig i en prosjektrapport
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle egen kompetanse innen valgt fagområde og medvirke til fagutvikling
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Seks laboratorieøvinger
Protokoll må være godkjennent etter hver laboratorieøvingen før man forlater laboratoriet.
Vurdering og eksamen
Individuell digital hjemmeeksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjemmeeksamen i gruppe
- 3-5 studenter per gruppe
- Eksamensperioden går over hele emneperioden
- Omfang 3000 ord (+/- 10 %)
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
Ola Jetlund
Emneoverlapp
Emnet har 4 stp overlapp med emnet ELTS2100 Elektronikk.