Programplaner og emneplaner - Student
ELI1100 Elektronikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Electronics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i fagområdet elektronikk. Hovedfokuset er analog elektronikk med en introduksjon til elektriske systemer, sensorer og aktuatorer. Systemer analyseres med frekvensanalyse og transientanalyse. Hovedbestanddelen i elektriske systemer forsterkere presenteres og kontrolleres med tilbakekobling, spesielt er dette tydelig i emnet når det arbeides med operasjonsforsterkeren Fagets siste del er halvlederteknologi med oppbygging av halvledere. Dioder som enkle pn-overganger presenteres før det avsluttes med bipolare transistorer og felteffekt transistorene MOSFET og JFET.
Emnet inneholder 2 studiepoeng fysikk
Anbefalte forkunnskaper
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for posisjon, fart, akselerasjon, vinkelhastighet og vinkelakselerasjon
- forklare innholdet i Newtons lover og lovenes begrensninger
- forklare hva massesenteret representerer og hvorfor massesenteret er viktig
- gjøre rede for betingelsene for statisk likevekt
- forklare hva treghetsmoment er og hvilken rolle det spiller ved rotasjonsbevegelse
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere krefter og beregne kraftmomenter
- anvende Newtons 2. lov og spinnsatsen på konkrete fysiske problemer
- beskrive bevegelse matematisk, blant annet ved hjelp av egnet programvare
- løse likevektproblemer for stive legemer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over ulike løsningsstrategier for et konkret fysisk problem
- vurdere og tolke resultater fra analytiske og numeriske løsninger av et fysisk problem
- vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid
- kommunisere faglig korrekt og presist
Forkunnskapskrav
ELPE1300 Elektriske Kretser.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til virkemåte og egenskaper til sentrale elektronikk-komponenter
- har kunnskap om systembeskrivelser for elektronikk
- har grunnleggende kunnskap om beskrivelser av sensorer og aktuatorer
- har kunnskap om oppbygging av elementære forsterkere og kan analysere disse
- har generell kunnskap om kontrol av elektriske systemer og spesielt om tilbakekoblingssystemer
- har grunnleggende kunnskap om oppbygning og virkemåte av halvlederkomponenter
- kan bruke dioder og transistorer
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere transiente forhold i andreordens RLC-kretser
- designe forsterkerkoblinger basert på tilbakekoblingssystemer
- lese og kople opp etter et skjema og drive nødvendig feilsøking
- diskutere en kretsløsning og forklare hvordan den virker
- bruke leverandørmanualer og datablad på egen hånd
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
- kan drøfte og diskutere ulike valg av løsningsmetode
- kan gjøre rede for den historiske utviklingen innen fagområdet elektronikk
Arbeids- og undervisningsformer
Teoriundervisning, laboratoriearbeid. Øvinger på PC inngår i labt. Teoretiske øvinger er frivillige, men del av pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Fire laboratorieøvinger
Protokoll må være godkjennent etter hver laboratorieøvingen før man forlater laboratoriet.
Vurdering og eksamen
Individuell digital hjemmeeksamen på 3 timer.;
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Fokuset er på grunnleggende mekanikk relevant for studieprogrammet. Emnet gir viktig grunnlagskunnskap som benyttes i andre emner senere i studiet.
Emneansvarlig
Ingen ut over opptakskrav.
Emneoverlapp
Forelesninger og øvinger.
I forelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.
Studentene gis også tilbud om medstudentvurdering i forelesningene. Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Innholdet i øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer eller studentassistant(er) er tilstede og gir hjelp og veiledning.