Programplaner og emneplaner - Student
ELI1100 Elektronikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Electronics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper
og andre undervisningsformer etter behov.
Anbefalte forkunnskaper
MEK1000 Matematikk 1000 eller tilsvarende er anbefalt forkunnskap.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
- reflektere over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering
- kan diskutere og reflektere over relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet
- har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
- kan samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Læringsutbytte
Letter grading A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke). Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, 6 timer.
Vurdering og eksamen
None.
Hjelpemidler ved eksamen
Intern og ekstern sensor.
Vurderingsuttrykk
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1
a) Klasseromsforskning
b) Fellesskap og ulikhet i klasserommet
c) Eleven og nye kompetanseområder
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1
a) Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn
b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner
c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1
a) Pedagogiske fenomener
b) Lærerrollen i endring
c) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
None.
Emneoverlapp
Pass/fail.