Programplaner og emneplaner - Student
ELFT2500 Innebygde systemer og instrumentering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Embedded Systems and Instrumentation
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
-
Innledning
None.
-
Anbefalte forkunnskaper
Noen av konseptene fra ELPE1300 Elektriske kretser, ELPE1400 Digitalteknikk, ELI2300 Dynamiske systemer vil være nyttige.
-
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of global health problems and global health policy
- has thorough knowledge of theories, ethics discussions and empirical methods in the study of health care systems, illness and disease in populations
- can apply scholarly theories and methods to new areas in international health policy
Skills
The student can
- analyse and deal critically with various sources of information about the global health situation and main challenges to health and health care
- analyse and deal critically with the relationship between culture and illness
- evaluate research methods and strategies in investigations of population health
- apply relevant theories and arguments in debates on health inequalities
- apply relevant health policy theories to evaluate health challenges
- apply relevant theories and evaluate the role of organisations in international health policies
General Competence
The student can
- apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects in international health policy
- communicate about academic issues, analyses and conclusions in international health policy, both with specialists and the general public
- contribute to new thinking and innovation processes in international health policy
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- Prosessorarkitektur og organisering for å støtte innebygd systemdesign;
- montering og høynivåprogrammering av enkel til middels kompleksitet ved bruk av modulære tilnærminger for å utføre typiske innebygde systemoppgaver,
- maskinvare/programvare-grensesnitt, innebygde systemdesignteknikker og Computer-Aided Design (CAD)-verktøy,
- fysiske prinsipper for forskjellige instrumenter som vanligvis brukes i automasjon, og utstyr som brukes til validering og testing av innebygde systemer,
- maskinvare og programmeringsmetoder for vanlige innebygde undersystemer som minneteknologi, digital/analog I/O, parallelle/serielle busser, tidtakere, bølgeformgeneratorer og avbrudd,
- prinsipper for datainnsamlingssystemer (data/signalbehandling, klassifisering av instrumenteringsfeil, forskjellige kalibreringsteknikker),
- automatisering og IT-lag på et industrianlegg (felt, kontroll, tilsyn, planlegging og ledelse),
- PLS-systemer: Komponenter og inngangs-/utgangsenheter til en PLS og forskjeller i programmering fra en mikrokontroller, industriell Internet of Things (IoT).
Ferdigheter
Studenten kan
- sette opp en enkel automatiseringsplan
- tolke instrumenteringsdatablad,
- å tilby en innebygd systemløsning på et automatiseringsproblem for måling av forskjellige variabler og kontroll av forskjellige parametere,
- gi forslag for å minimere feil
- foreslå en mikrokontroller og/eller PLS-basert system med nødvendig I/O-støtte,
- programmering av en mikrokontroller både i montering og på høyt nivå for et innebygd systemdesign med enkel til middels kompleksitet med multi-oppgave automatiseringsmuligheter,
- bruke CAD-verktøy og laboratorieutstyr for å utføre en designflyt som inkluderer programmering, maskinvarekonfigurasjon, simuleringsbasert verifisering og fysisk testing.
Generell kompetanse
Studenten kan
- sette opp en generell automatiseringsplan ved å velge passende instrumenter, mikrokontrollere og/eller PLS-er;
- designe, simulere, implementere og teste et grunnleggende innebygd automasjonssystem, inkludert utvikling av multioppgavemontering eller høynivåprogrammer.
- utvikle enkle PLS-programmer
-
Arbeids- og undervisningsformer
The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual six-hour written school examination.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary during the written school exam.
-
Vurdering og eksamen
Grade scale A - F
-
Hjelpemidler ved eksamen
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.
-
Vurderingsuttrykk
Simon Innvær
-
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.