EPN-V2

ELFT2500 Innebygde systemer og instrumentering Emneplan

Engelsk emnenavn
Embedded Systems and Instrumentation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    None.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Noen av konseptene fra ELPE1300 Elektriske kretser, ELPE1400 Digitalteknikk, ELI2300 Dynamiske systemer vil være nyttige.

  • Forkunnskapskrav

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has advanced knowledge of global health problems and global health policy
    • has thorough knowledge of theories, ethics discussions and empirical methods in the study of health care systems, illness and disease in populations
    • can apply scholarly theories and methods to new areas in international health policy

    Skills

    The student can

    • analyse and deal critically with various sources of information about the global health situation and main challenges to health and health care
    • analyse and deal critically with the relationship between culture and illness
    • evaluate research methods and strategies in investigations of population health
    • apply relevant theories and arguments in debates on health inequalities
    • apply relevant health policy theories to evaluate health challenges
    • apply relevant theories and evaluate the role of organisations in international health policies

    General Competence

    The student can

    • apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects in international health policy
    • communicate about academic issues, analyses and conclusions in international health policy, both with specialists and the general public
    • contribute to new thinking and innovation processes in international health policy
  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • Prosessorarkitektur og organisering for å støtte innebygd systemdesign;
    • montering og høynivåprogrammering av enkel til middels kompleksitet ved bruk av modulære tilnærminger for å utføre typiske innebygde systemoppgaver,
    • maskinvare/programvare-grensesnitt, innebygde systemdesignteknikker og Computer-Aided Design (CAD)-verktøy,
    • fysiske prinsipper for forskjellige instrumenter som vanligvis brukes i automasjon, og utstyr som brukes til validering og testing av innebygde systemer,
    • maskinvare og programmeringsmetoder for vanlige innebygde undersystemer som minneteknologi, digital/analog I/O, parallelle/serielle busser, tidtakere, bølgeformgeneratorer og avbrudd,
    • prinsipper for datainnsamlingssystemer (data/signalbehandling, klassifisering av instrumenteringsfeil, forskjellige kalibreringsteknikker),
    • automatisering og IT-lag på et industrianlegg (felt, kontroll, tilsyn, planlegging og ledelse),
    • PLS-systemer: Komponenter og inngangs-/utgangsenheter til en PLS og forskjeller i programmering fra en mikrokontroller, industriell Internet of Things (IoT).

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • sette opp en enkel automatiseringsplan
    • tolke instrumenteringsdatablad,
    • å tilby en innebygd systemløsning på et automatiseringsproblem for måling av forskjellige variabler og kontroll av forskjellige parametere,
    • gi forslag for å minimere feil
    • foreslå en mikrokontroller og/eller PLS-basert system med nødvendig I/O-støtte,
    • programmering av en mikrokontroller både i montering og på høyt nivå for et innebygd systemdesign med enkel til middels kompleksitet med multi-oppgave automatiseringsmuligheter,
    • bruke CAD-verktøy og laboratorieutstyr for å utføre en designflyt som inkluderer programmering, maskinvarekonfigurasjon, simuleringsbasert verifisering og fysisk testing.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • sette opp en generell automatiseringsplan ved å velge passende instrumenter, mikrokontrollere og/eller PLS-er;
    • designe, simulere, implementere og teste et grunnleggende innebygd automasjonssystem, inkludert utvikling av multioppgavemontering eller høynivåprogrammer.
    • utvikle enkle PLS-programmer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual six-hour written school examination.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary during the written school exam.

  • Vurdering og eksamen

    Grade scale A - F

  • Hjelpemidler ved eksamen

    The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

  • Vurderingsuttrykk

    Simon Innvær

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.