Programplaner og emneplaner - Student
DTV3301 Muntlig fortellerkunst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art of oral storytelling
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Den muntlige fortellerkunsten er en kunstnerisk uttrykksform som hovedsakelig framføres som et scenisk solouttrykk. Muntlig fortellerkunst foregår som et åpent og direkte samspill mellom forteller og lyttere. Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i den muntlige fortellerkunstens praksis, egenart, teori, samt dens kunstneriske funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg muntlig kunstnerisk i ulike sammenhenger som på en scene, i et bibliotek, på museum og i skole og lignende. Muntlig fortellerkunst er et praksisnært emne.
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.
Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i muntlig fortellerkunst.
Disse områdene er:
- kunstnerisk praksis
- framføring
- teori
Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.
Anbefalte forkunnskaper
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til muntlige fortellerkunstens egenart og historie
- har grunnleggende kunnskap om sentrale kunstneriske metoder og teorier i muntlig fortellerkunst
- har kunnskap om narrativer, uttrykksform og virkemidler
- har kunnskap om sammenheng mellom prosesser i målgrupper, samtid og narrativer
- har kunnskap om kunstnerisk praksis som utforskning av muntlig fortellerkunst
- kjenner til kunstnerisk utviklingsarbeid som forskingsmetode
- har innsikt i relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan foreta egne kunstneriske valg basert på den muntlige fortellerkunstens egenart
- kan utvikle og gjennomføre fortellerforestillinger for ulike målgrupper
- kan beherske relevante kunstneriske virkemidler gjennom framføring i muntlig fortellerkunst
- kan dokumentere og drøfte egen faglig utøvelse i muntlig fortellerkunst og justere denne under veiledning
- kan tilrettelegge fortellerprosjekter for bestemte målgrupper
- kan foreta vurdering av egen innsats som forteller i kunstnerisk praksis
- kan utvikle egen fortellerpraksis i en kunstnerisk kontekst
- kan ta i bruk forskning som grunnlag for egen fortellerpraksis
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre kunstneriske prosjekter samt vurdere relevante problemstillinger basert på muntlig fortellerkunsts egenart
- kan ta i bruk og vurdere kunstneriske verktøy og virkemidler i utvikling av et eget kunstneriske prosjekt
- kan reflektere over og redegjøre for egne og andres kunstneriske valg i en fortellerforestilling
- kan analysere, drøfte og formidle eget og andres arbeid i muntlig fortellerkunst
- kan anvende bruken av muntlig fortellerkunst som metode i en offentlig sammenheng ut fra etiske og estetiske kriterier
- kan selvstendig ta i bruk dokumentasjonsformer som grunnlag for videre drøfting i muntlig fortellerkunst
- kan reflektere, analysere og diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god fortellerpraksis
- kan formidle sentralt fagstoff fra muntlig fortellerkunst både skriftlig, muntlig og gjennom relevante uttrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer
Læringen er basert på at den foregår sammen med andre. Det forutsetter derfor at studenten er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Emnet er i stor grad prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet.
Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal kunne fortelle og legge til rette for fortellersituasjoner.
I løpet av studiet vil studenten møte følgende undervisnings - og læringsformer
- kurs/workshop
- Seminarer
- Kunstnerisk prosjektarbeid
- Instruksjon
- Selvstudium
- Muntlige og kunstneriske presentasjoner
- Kunstneriske foredrag
- framlegg
- forestillinger
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav
- åtte uformelle fortellerstunder i nærmiljøet og én kort logg fra de åtte fortellerstundene presentert som et muntlig framlegg.
- gjennomføre seks fortellerstunder/fortellerforestillinger i en offentlig sammenheng
- observere fem fortellerforestillinger med profesjonelle fortellere
- planlegging, gjennomføring og presentasjon av kunstnerisk fortellerpraksis med søkelys på et bestemt tema på 15 timer, gjennomføres individuelt
- utarbeide skriftlig notat hvor man reflekterer og drøfter egen praksis erfaring opp mot sentral teori
- Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse. Herunder:
- kunstnerisk praksis
- offentlige fortellersituasjoner
- instruksjon
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning og veiledning.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
1. Individuell vurdering av studenten i en fortellerforestilling
Basert på praksis og teori skal studenten skape en forestilling med varighet på 20 minutter.
Det gis tre ukers forberedelsestid. Det kunstneriske uttrykket har en varighet på 20 minutter
Eksamen er definert som muntlig/praktisk eksamen og kan derfor ikke påklages. Vurderingen av det kunstneriske solouttrykket teller 80 prosent av sluttkarakteren.
2. En muntlig høring
Etter den kunstneriske eksamen, gjennomføres den muntlige høringen. I den muntlige høringen skal studenten redegjøre for sin praksis, valg i det kunstneriske solouttrykket, samt drøfte eget arbeid opp mot teori.
Den muntlige høringen har en varighet på 15 minutter.
Vurderingen teller 20 prosent av sluttkarakteren.
Eksamen er definert som muntlig/praktisk eksamen og kan derfor ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 avlegges denne etter nærmere avtale med studieadministrasjonen. Det gis en ukes forberedelsestid.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med studieadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid.
Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med studieadministrasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler fopr kildehenvising følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Deleksamen 1) Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Deleksamen 2) Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet er 100% faglig overlapp med emnet ZMF1 Muntlig fortelling og DTV3100 Fortellerkunst og DTV3300 Muntlig fortellerkunst.