EPN

DTV3200 Regi for amatører Emneplan

Engelsk emnenavn
Theatre Directing - Amateur Actors
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon / Regi
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Regi er læren om regissørens arbeid i en teaterproduksjon. Sentralt i emnet står kunnskap og viten om alle de praktiske og kunstneriske valgmuligheter regissøren har, med særlig vekt på dramaturgiske og dramatiske virkemidler. Hovedvekten ligger på regissørens kunstneriske arbeid sett i lys av faglige, etiske, estetiske, historiske, kulturelle og politiske overveielser. Regi er en integrert del av et drama- og teateruttrykk. Emnet gir grunnlag for å arbeide med teater og instruksjon i pedagogiske sammenhenger.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon og DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

For studenter i bachelorprogrammet, se anbefalte forkunnskaper.

For studenter som tar emnet som enkeltemne

Dersom ledig plass kan emnet tas som enkeltemneopptak og opptakskrav er høgskole- og/eller universitetsutdanning i drama- og teaterkommunikasjon tilsvarende 90 studiepoeng (eller tilsvarende utdanning på fagområdet), hvorav 30 studiepoeng må være et påbygningsstudium i dramaturgi (eller tilsvarende utdanning). I tillegg må et skriftlig regikonsept godkjennes. Regikonseptet vedlegges søknaden. Dette skal ta utgangspunkt i et manuskript. Søkerne rangeres på grunnlag av dramafaglig utdanning og/eller realkompetanse. Regikonseptet må være godkjent før endelig opptak til emnet. Regikonseptet vurderes på grunnlag av:

  • den sceniske tenkning som ligger til grunn
  • i hvilken grad konseptet lar seg gjennomføre
  • i hvilken grad dramaturgiske kunnskaper er synliggjort
  • i hvilken grad kandidaten viser evne til å reflektere over alle komponentene i en teateroppsetning

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • er i stand til å lede teaterproduksjoner i skole- og fritidssammenheng
  • har innsikt i å utvikle helhetlig regikonsept for amatørteateroppsetninger
  • har innsikt i skuespillerens tekniske prosess
  • har kunnskap om teater som kunstform sett fra skuespillerens og instruktørens synsvinkel
  • har kunnskap om dramatikk som sjanger, teaterorientert tekstanalyse og dramatiske strukturer
  • har kunnskap om instruktøren som pedagog, instruktørens lederrolle, problemidentifisering og problemløsning

Ferdigheter Studenten:

  • kan instruere og veilede barn, unge og voksne i teaterarbeidet, fra pedagogisk og kunstnerisk ståsted
  • kan integrere skuespillertekniske hjelpemidler i instruksjon og regiarbeid
  • kan velge ut og integrere ulike teknikker i rolleidentifisering og rollekarakterisering
  • kan utforme et regikonsept
  • behersker bruk av elementer i en helhetlig forestilling, og kan foreta en helhetlig vurdering av denne
  • gjøre bruk av visuelle og tekniske virkemidler
  • behersker planlegging og innhenting av relevant materiale
  • kan foreta en vurdering av egen innsats som iscenesetter og instruktør
  • behersker skriftlige dokumentasjonsformer med analyse, drøfting og vurdering av prosess og produkt

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte forholdet mellom dramatisk form og innhold i en forestilling
  • kan vurdere et uttrykk individuelt eller i en gruppe
  • har kunnskap om fremdriften fra produksjon til ferdig forestilling ved analyse

Innhold

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som et deltidsstudium med undervisningen fordelt over ett studieår. Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.

Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.

Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, demon­strasjons­under­visning og veiledning vil bli gitt etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • overvære minst tre teaterforestillinger og gi skriftlig rapport fra disse; gruppearbeid
  • to skriftlige oppgaver om regiarbeid i samhandling med medstudenter og andre amatørskuespillere
  • overvære visning av medstudents instruksjon av en monolog
  • overvære visning av medstudents instruksjon av en scene
  • ta imot veiledninger i forbindelse med monolog og dialog
  • ta imot to veiledninger i løpet av prosessen med eksamensprosjektet

De skriftlige arbeidskravene vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • om arbeidet er et fullgodt svar på oppgavens ordlyd
  • om studentens kunnskaper er reflekterte og analytiske
  • studentens evne til å reflektere omkring dramapedagogiske problemstillinger
  • om studenten kan anvende sine dramapedagogiske kunnskaper

 

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning:

Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner:

deltakelse som skuespiller i én medstudents instruksjonsoppgave (monolog) instruksjon av medstudent i dennes selvvalgte monolog instruksjon av to eksterne amatørskuespillere i selvvalgt dialog instruksjon fra selvvalgt scene i "Regipraksis" Alle helgekurs med fordypning i disse emnene: «Metode for fysiske handlinger», «Teater for og med barn», «Regipraksis»

De skriftlige arbeidskravene vurderes på grunnlag av følgende kriterier:  

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

1. Forestilling/eksamensprosjektet med etterfølgende muntlig problematisering og drøfting

Vurderingen gjøres på grunnlag av estetiske, etiske og pedagogiske kriterier. Det teatrale formspråket, tilpasning til de aktuelle deltakere, stykkets innhold og ulike rammefaktorer skal være ivaretatt av studenten. Videre vurderes studentens refleksjoner og analyse av forestillingen, samt prosessen frem mot den endelige forestillingen. Vanligvis foregår eksamen individuelt, men eksamen kan også avlegges i mindre grupper..

Forestilling med muntlig høring teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

2. Utviklingsprosjekt

Skriftlig innleveringsoppgave som inneholder en faglig problemstilling knyttet til forestillingen/eksamensprosjektet i deleksamen 1 og aktuell teori. Oppgavens omfang er på mellom 5000- 6000 ord (innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg).

Utviklingsprosjektet vurderes av to interne sensorer. Utviklingsprosjektet teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultat kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Eksamensdel 1) vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Eksamensdel 2) vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur. 

Opptakskrav

Emnet kan også tas som enkeltemneopptak, dersom ledig plass.

Dersom ledig plass kan emnet tas som enkeltemneopptak og opptakskrav er høgskole- og/eller universitetsutdanning i drama- og teaterkommunikasjon tilsvarende 90 studiepoeng (eller tilsvarende utdanning på fagområdet), hvorav 30 studiepoeng må være et påbygningsstudium i dramaturgi (eller tilsvarende utdanning). I tillegg må et skriftlig regikonsept godkjennes. Regikonseptet vedlegges søknaden. Dette skal ta utgangspunkt i et manuskript. Søkerne rangeres på grunnlag av dramafaglig utdanning og/eller realkompetanse. Regikonseptet må være godkjent før endelig opptak til emnet. Regikonseptet vurderes på grunnlag av:

  • den sceniske tenkning som ligger til grunn
  • i hvilken grad konseptet lar seg gjennomføre
  • i hvilken grad dramaturgiske kunnskaper er synliggjort
  • i hvilken grad kandidaten viser evne til å reflektere over alle komponentene i en teateroppsetning

Emneoverlapp

Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZREGI05 Regi.