EPN-V2

DTV2300 Movement Theatre Course description

Course name in Norwegian
Bevegelsesteater
Study programme
Movement Theatre
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Bevegelsesteater er en kunstnerisk uttrykksform der kroppens bevegelser, uttrykk og formasjoner i rommet står i fokus for scenekunstens kommunikasjon og uttrykk. Bevissthet i eget bevegelsesuttrykk styrker samspillet mellom aktører, rommet og tilhørere.

Bevegelsesteater kan rendyrkes som eget kunstuttrykk men også integreres i andre teaterformer. Bevegelsesteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy.

Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i bevegelsesteatrets håndverk og teori, bevisstgjøre det historiske samt dens funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg kroppslig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Bevegelsesteater er et praksisnært emne.

Bevegelsesteater er et av valgemnene i bachelorløpet Drama- og teaterkommunikasjon.

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som videreutdanning på heltid over et semester og som enkeltemneopptak.

Recommended preliminary courses

Individual written exam under invigilation of 3 hours.

The exam results can be appealed.

In the event of a new and postponed examination, the oral examination form can be used. If the oral examination is used for a new and postponed examination, the examination result cannot be appealed.

Learning outcomes

Læringsutbytte:

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bevegelsesteatrets kunstneriske ståsted i samtiden
  • har kunnskap om oppbygging av en forestilling
  • har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
  • har kunnskap om samspill mellom aktører, rom og publikum
  • kjenner til historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteateret som referanse for egen skapende virksomhet
  • kjenner til fagets egenart og anvendelse gjennom ulike medier
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid samt nytenkning innenfor fagområdet bevegelsesteater
  • kjenner til bevegelsesteatrets didaktiske retningen

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremstille bevegelsesaktører til scenisk bruk
  • kan fremstille sceniske rom for bevegelsesteater
  • kan utvikle egen dramaturgisk og visuell forståelse for bevegelsesteater
  • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk skapende arbeid
  • har kompetanse i å anvende kilder, formidle begreper og grunnleggende teorier innen bevegelsesteater.

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere bevegelsesteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
  • kan drøfte eget skapende arbeid og bidra til utvikling av god praksis
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig

Content

Graded scale A-F.

Teaching and learning methods

Emnet er et fulltidsstudium på dagtid. Det forutsetter derfor at studenten (i hovedsak) er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Studenten må vise evne til å kunne samarbeide for å skape et trygt og kreativt læringsmiljø. Det legges stor vekt på ensemblearbeid.

Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk.

Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal vise fagets egenart gjennom forskjellige visninger. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere, som å oppleve og skape bevegelsesteater. Emnet fokuserer på arbeid fra tekst til bevegelse.

Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning og instruksjon i undervisningen, i prosessen med bevegelsesfaget og med produktet av bevegelsesteatret.

Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops), med drøfting og utprøving av ideer i plenum. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering av studentens bevegelsesuttrykk.

Emnet er påvirket av forskjellige retninger innen fysisk teater og danseteater og utviklingen gjennom postdramatisk dramaturgi. Det bygger på Rudolf Labans teorier og tanker om fridansen og det å skape et dynamisk rom. Emnet bunner i dansefaget og videreutvikler bevegelsesfaget innenfor dramautdanningen.

Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Delta aktivt i følgende underaktiviteter som en del av undervisningen og det selvstendige arbeidet:

  • Workshops- og forestillingsarbeid.
  • Interne gruppevisninger.
  • Overvære minst 4 profesjonelle forestillinger relatert til faget.
  • Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
  • Utarbeiding av to koreografi-regikonsepter
  • Utarbeids og visning av to sceniske presentasjoner.
  • Innlevering av teoretisk oppgave som reflekterer historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteater opp mot sentral teori, omfang 500-1000 ord. Og en muntlig fremstilling av oppgaven for medstudenter.

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

Assessment

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell

En solo-visning av ca. 5 - 10 minutters varighet med etterfølgende muntlig samtale. Et skriftlig notat med kandidatens kunstneriske valg for visningen leveres i forkant.

Vurderingen av soloarbeid, praktisk utøvende eksamen teller 20 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

Utviklingsoppgaven skal drøfte en selvvalgt problemstilling innenfor fagets bevegelsesteater. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord.

Vurderingen av skriftlig utviklingsoppgave teller 30 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan påklages.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

En forestilling i gruppe av ca. 20-30 minutters varighet. Det gis tre ukers forberedelsestid. Gruppens skriftlige koreografi-regikonsept innleveres i forkant.

Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 50 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle tre eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal bestå emnet.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 2 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 soloarbeid, praktisk utøvende eksamen og del 3 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis noe forberedelsestid.

Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Permitted exam materials and equipment

None beyond admission requirements.

Grading scale

After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can:

  • give an account of position, speed, acceleration, angular velocity and angular acceleration
  • explain the content of Newton's laws and the limitations of the laws
  • explain what the mass center represents and why the mass center is important
  • explain the conditions for static equilibrium
  • explain what moment of inertia is and what role it plays in rotational motion

Skills

The student can:

  • identify forces and calculate torques
  • apply Newton's 2nd law and the spin rate to specific physical problems
  • describe movement mathematically, including using suitable software
  • solve equilibrium problems for rigid bodies

General competence

The student can:

  • reflect on different solution strategies for a specific physical problem
  • evaluate and interpret results from analytical and numerical solutions of a physical problem
  • assess the quality of one's own and others' work
  • communicate professionally, correctly and precisely

Examiners

Lectures and exercises.

In the lectures, the students participate in problem solving, discussions and collaboration, in addition to subject material being presented.

Students are also offered fellow-student assessment in the lectures. Here, students will evaluate each other's work and provide learning-promoting feedback.

The content of the exercises includes exercises in problem solving, individually or in collaboration with others. The subject teacher or student assistant(s) is present and provides help and guidance.

Admission requirements

All printed and written aids. A handheld calculator that cannot be used for wireless communication. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Course contact person

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 8 of 12 approved electronic quizzes, individually completed, time-limited to approx. half an hour per test
  • 8 of 12 approved exercise submissions, individually completed, limited to approx. one page per submission

The purpose of the required coursework is to give students a basis for the written exam.

Overlapping courses

An internal examiner for each exam. External examiner is used regularly.