Programplaner og emneplaner - Student
DTV2300 Bevegelsesteater Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Movement Theatre
- Studieprogram
-
BevegelsesteaterBachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bevegelsesteater er en kunstnerisk uttrykksform der kroppens bevegelser, uttrykk og formasjoner i rommet står i fokus for scenekunstens kommunikasjon og uttrykk. Bevissthet i eget bevegelsesuttrykk styrker samspillet mellom aktører, rommet og tilhørere.
Bevegelsesteater kan rendyrkes som eget kunstuttrykk men også integreres i vanlig teater. Bevegelsesteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy.
Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i bevegelsesteatrets håndverk og teori, bevisstgjøre det historiske samt dens funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg kroppslig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Bevegelsesteater er et praksisnært emne.
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som videreutdanning på heltid over et semester og som enkeltemneopptak.
Anbefalte forkunnskaper
To sensorer, hvor minst en er ekstern sensor.
Læringsutbytte
Læringsutbytte:
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bevegelsesteatrets kunstneriske ståsted i samtiden
- har kunnskap om oppbygging av en forestilling
- har kunnskap om rollegestaltning;og;karakterisering
- har kunnskap om samspill mellom aktører, rom og publikum
- kjenner til historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteateret som referanse for egen skapende virksomhet
- kjenner til fagets egenart og anvendelse gjennom ulike medier
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid samt nytenkning innenfor fagområdet bevegelsesteater
- kjenner til bevegelsesteatrets didaktiske retningen ;;
Ferdigheter
Studenten
- kan fremstille bevegelsesaktører til scenisk bruk
- kan fremstille sceniske rom for bevegelsesteater
- kan utvikle egen dramaturgisk og visuell forståelse for bevegelsesteater
- kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk skapende arbeid
- har kompetanse i å anvende kilder, formidle begreper og grunnleggende teorier innen bevegelsesteater.
;
Generelle kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere bevegelsesteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
- kan drøfte eget skapende arbeid og bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
Innhold
Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i bevegelsesteater.
Disse områdene er:
- praktisering av bevegelsesteater (tilsvarende 12 studiepoeng)
- framføring (tilsvarende 12 studiepoeng)
- fagdidaktikk (tilsvarende 6 studiepoeng)
Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.
Arbeids- og undervisningsformer
Bachelorprosjektet i Drama- og teaterkommunikasjon inneholder to komponenter (30 stp):
Komponent 1. Et av studentens valgemner og/eller et tydelig dramapedagogisk eller teaterfaglig prosjekt
Komponent 2. Praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving
Utdypning komponent 1 av Bachelorprosjektet:
Bachelorprosjektet er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama- og teaterkommunikasjon (dramaturgi, figurteater, maskespill, muntlig fortellerkunst, bevegelsesteater eller regi). I bachelorprosjektet komponent 1 skal studenten gjennomføre en praksis som kan være en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid. Her vektlegges det å fokusere på samfunnsrelevansen og samfunnsoppdraget. Praksisen skal ta utgangspunkt i en valgt forskningsmetode.
Utdypning komponent 2 av Bachelorprosjektet:
I bachelorprosjektet del 2 skal studentene utforske videre et tema knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Gjennom arbeidet med Bachelorprosjektet del 2 skal studentene utvikle evnen til å anvende praksis i felten, akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Skriftliggjøringen vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer.
I bachelorprosjektet skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer innenfor teaterfeltet
- har kunnskap om og kan utforske teknikker og praksiser
- har teaterfaglig kunnskap
- har kunnskap om kunstens plassering i samfunnet
- har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi
- har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og skapende prosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende forskningsmetodikk gjennom eget kunstnerisk og didaktisk arbeid
- viser evne til å strukturere og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
- kan dokumentere og analysere eget arbeid i kunstneriske eller didaktiske sammenhenger
- kan arbeide selvstendig, utforme, ta i bruk og evaluere resultater for videreutvikling av sceniske uttrykksformer
- kan bruke kilder og fagstoff nyansert slik at det belyser et tema
- kan bidra til utvikling av god kunstnerisk praksis gjennom refleksjon og utveksling av synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet.
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utvikle selvstendige konsepter for teaterfeltet og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst
- har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger og kan håndtere komplekse kunstneriske sammenhenger
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan anvende etiske retningslinjer i håndtering av materiale, kilder og praksis
- kan beherske og reflektere over formidlings former og teknikker
- kan anvende dramaturgiske virkemidler i en didaktisk, kunstnerisk og samfunnsmessig sammenheng
- kan anvende og formidle selvstendig teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor teaterfeltet
- kan anvende relevant teori, og dokumentere egen kunstneriske prosess
Vurdering og eksamen
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, egen praksis, veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
I bachelorprosjektet skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med tydelige estetiske knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- egen anvendt praksis på minimum 25 timer som må synliggjøres på et seminar for medstudenter og faglærer.
- et muntlig framlegg av problemstilling og forskningsdesign.
- formidle utprøving av en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et seminar for medstudenter og faglærer.
- Innlevering av litteraturliste over selvvalgt pensum for godkjenning.
Minimum 80% deltagelse på obligatorisk undervisning, seminar og veiledning.
Vurderingsuttrykk
Eksamen i emnet er todelt:
1. Individuell bacheloroppgave på 6000-8000 ord. (teller 40 % av endelig bestått karakter)
2. Kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med etterfølgende individuell muntlig samtale (teller 60% av endelig bestått karakter). Studenten skal ved oppsatt tidspunkt gjennomføre en individuell praktisk utøvende visning med en tydelig estetisk og/eller dramapedagogisk komponent. Studentene er tilknyttet eller tilknyttes et fagfelt/'forskningsgruppe', som skal planlegge og gjennomføre en individuell praktisk visning.
Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat i del 2 kan ikke påklages. Eksamensresultat i del 1 kan påklages.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Opptakskrav
Mimesis Heidi Dahlsveen
Emneansvarlig
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -Bevegelsesteater.