EPN-V2

DTV2200 Figurteater Emneplan

Engelsk emnenavn
Puppet Theatre
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Figurteater
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Figurteater er en kunstform der skuespilleren via sine hender manipulerer/ gir liv til figurer og objekter. Figurteatret kan rendyrkes som egen kunstform eller integreres i vanlig teater og opptre i forskjellige blandingsformer.

Studiet skal gi grunnlag for å tilrettelegge og spille figurteater for og med barn, unge og voksne, og tar sikte på å gi studentene en grunnleggende innføring i forskjellige sider av faget. Figurteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy og som en uttrykksform i ulike produksjonsarbeid. I tillegg til studenter i bachelorløpet er målgruppen for studiet skuespillere, men også barnehagelærere, pedagoger, og andre interesserte.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Valgemnet igangsettes forutsatt at et tilstrekkelig antall studenter velger emnet og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet har to skriftlige individuelle arbeidskrav:

  1. Analyse og klargjøring av et datasett med hjelp av et dataanalyseverktøy. Oppgaven skal leveres med dokumentasjon av løsningen (ca. 2 sider).
  2. Bruk av og forståelse for de viktigste komponentene av et dataprogram. Oppgaven leveres med et forståelses- og refleksjonsnotat på (ca. 1-2 sider).

Arbeidskravene må være gjennomført innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om figurteatrets muligheter - kunstnerisk og didaktisk
  • har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater
  • kjenner til figurteatrets historie, tradisjoner og egenart
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet figurteater
  • har kunnskap om oppbygging av en forestilling
  • har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
  • har kunnskap om samspill mellom figur og skuespiller

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter
  • kan fremstille enkle figurer til scenisk bruk
  • kan fremstille enkle sceniske rom for figurteater
  • kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for figur og rom
  • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
  • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere figurteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
  • kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kjenner til nytenkning innenfor fagområdet figurteater

Innhold

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet vil i hovedsak foregå i verksteder og seminarer. Studentene utprøver forskjellige ideer og teknikker med påfølgende analyse av arbeidet. De vil ha ansvar for organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Studentene må derfor sette av tid til individuelt arbeid og gruppeøving utenom ordinær undervisningstid.

Forelesinger, workshops, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det kan arrangeres studietur til aktuelle figurteaterfestivaler/miljøer.

Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Verksteds- og forestillingsarbeid.
  • Interne gruppevisninger.
  • I tillegg skal studentene spille en figurteaterforestilling på minimum ti minutter for et barne-ungdoms- eller voksenpublikum.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

Vurdering og eksamen

Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Vurderingsuttrykk

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
  • har grunnleggende innsikt i systematisk håndtering av data

Ferdigheter

Studenten

  • kan grunnleggende programmering
  • behersker verktøy for behandling og analyse av data

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til oppbygningen av typiske datakilder
  • har forståelse for bruk av datakilder og hvordan analyseverktøy og programmering inngår i utnyttelsen av disse

Sensorordning

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

Emneoverlapp

Gradert skala A-F.