Programplaner og emneplaner - Student
DTV2100 Maskespill Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Acting with Masks
- Studieprogram
-
MaskespillBachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masketeater er læren om en teaterform der mennesket rent fysisk tar i bruk eller tar på seg en maske, og gir denne liv gjennom sitt spill. Masken integreres ofte i vanlig teater. Fordypning i maskespill gir grunnleggende kunnskaper om å produsere teatermasker og om hvordan masker kan brukes og integreres i ulike typer dramafaglig arbeid. Sentralt i studiet står masken i europeisk teater og det groteske teateret/Commedia dell- Arte.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Studiet inneholder følgende fire hovedområder:
- Spill med masker.
- Produksjon av masker.
- Fagteori.
- Fagdidaktikk.
Spill med masker
Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.
Spill med masker består av
- spill med ulike teatermasker
- teatermaskers muligheter og begrensninger
- valg av teatermasker
- spillestil, form og regikonsept
- rammebetingelsene for produksjon
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill
Produksjon av masker
Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.
Produksjon av masker består av
- gipsavstøpning
- masketyper til ulike teaterformer
- utradisjonelle materialer
- teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
- planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
- tegning/skulptur
Fagteori
Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.
Fagteori består av
- masken i teaterhistorien
- funksjoner og karaktertrekk
- teatermasker i ulike kulturer
- spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv
Fagdidaktikk
Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.
Fagdidaktikk består av
- teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
- ulike strategier for instruksjon
- lede og veilede maskespill
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
- masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
- analyse av praktisk arbeid
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- grundig innsikt i et tema eller fenomen fra flere ulike perspektiver
- kjennskap til akademisk krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- syntetisere og fortette kunnskap
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller noen metoder for å belyse masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske redskaper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på områder knyttet til barnevern og iverksettelse av sosialpolitiske tiltak.
Læringsutbytte
Forelesninger, regneøvinger, laboratoriearbeid og prosjektarbeid.
Innhold
The course covers the following four main areas:
- acting with masks
- production of masks
- theory
- subject didactics
Acting with masks
Acting with masks covers acting with both full and half-face masks. Acting with masks requires an increased focus on intentions and action. Theatre masks require bodily engagement. The focus will be on different acting styles for different types of masks. This area also includes a practical test project.
Acting with masks comprises the following:
- acting with different theatre masks
- possibilities and limitations of the theatre mask
- choice of theatre masks
- acting style, form and directing concept
- framework conditions for production
- planning, carrying out and assessing acting with masks
Production of masks
The production of masks focuses on making expressive masks for actors playing a role. The mask can be made from different materials.
Production of masks comprises the following:
- plaster casts
- types of masks for different forms of theatre
- untraditional materials
- theatre masks in relation to the target group, including for children with multicultural backgrounds
- Planning, carrying out and assessing the production of theatre masks with children, young people and adults
- drawing/sculpture
Theory
Today, acting with masks comprises both traditional forms of acting and more advanced forms of expression. Theory deals with theatre masks as a form of artistic expression and as an educational work form in a cultural history context.
Theory comprises the following:
- the mask in theatre history
- functions and characteristics
- theatre masks in different cultures
- acting practice with masks in a theoretical perspective
Subject didactics
Subject didactics focuses on working with masks in situations adapted for learning purposes. For children, young people and adults, acting with masks does not only represent an extension of theatrical expression, but may also be an important means of practising acting skills.
Subject didactics comprises the following:
- theatre masks in drama pedagogy contexts
- different instruction strategies
- leading and guiding acting with masks
- planning, carrying out and assessing acting with masks with children, young people and adults
- mask theory in relation to play, creativity and creative activities
- analysis of practical work
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Fem milepelsmøter for prosjektet, i plenum eller gruppevis.
- Én laboratorie-oppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. fem til ti sider. Tid i laboratorium ca. to timer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En maskevisning for barn.
- Utvikle og presentere én maskeforestilling. Studenter som har dokumentert gyldig fravær under deler av dette gruppeprosjektet, gis anledning til å gjennomføre et individuelt prosjekt etter nærmere avtale med faglærer for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Delta i minimum fire interne gruppevisninger.
- Å se profesjonelle teaterforestillinger med bruk av masker.
Studentene må selv besørge utgifter til bygging av masker.
Obligatorisk oppmøte
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Vurdering i læringsløpet - individuell
Gjennom et praktisk-teoretisk arbeid skal studenten utvikle evner som viser studieprogresjon og aktivitet i læringsløpet. Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i dette arbeidet. Følgende to praktiske oppgaver utgjør vurdering i læringsløpet:
- Bygging av maske, deltagelse og spill inkludert første presentasjon for barn.
- Deltagelse og spill med nøytrale masker, larve masker, halve masker og deltagelse og spill i -Maske solo-.
Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:
- Kvaliteten på fire masker bygget i løpet av læringsløpet (studenten velger selv hvilke fire masker som skal vurderes).
- I hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i maskespill.
Vurdering i læringsløpet teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell
Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling og være knyttet til maskespill og aktuell teori. Oppgaven har et omfang på 3000 ord (+/- 10%).
Utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering . Det gis tre ukers forberedelsestid.
Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:
- Forestillingens kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til gitt målgruppe.
- Gruppens refleksjoner og analyse av forestillingen.
- Evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
- Utførelsen av maskene.
Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 45 studiepoeng. Det er en fordel at studenter så tidlig som mulig begynner å reflektere rundt tema og problemstilling for masteroppgaven.
Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder (barnevern). Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Mastergradsoppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus.
Emneansvarlig
Alle emner må være bestått før masteroppgaven kan leveres til sensur.
Emneoverlapp
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon - Maskespill.