Programplaner og emneplaner - Student
DTV2100 Maskespill Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Acting with Masks
- Studieprogram
-
MaskespillBachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masketeater er læren om en teaterform der mennesket rent fysisk tar i bruk eller tar på seg en maske, og gir denne liv gjennom sitt spill. Masken integreres ofte i vanlig teater. Fordypning i maskespill gir grunnleggende kunnskaper om å produsere teatermasker og om hvordan masker kan brukes og integreres i ulike typer dramafaglig arbeid. Sentralt i studiet står masken i europeisk teater og det groteske teateret/Commedia dell- Arte.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Studiet inneholder følgende fire hovedområder:
- Spill med masker.
- Produksjon av masker.
- Fagteori.
- Fagdidaktikk.
Spill med masker
Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.
Spill med masker består av
- spill med ulike teatermasker
- teatermaskers muligheter og begrensninger
- valg av teatermasker
- spillestil, form og regikonsept
- rammebetingelsene for produksjon
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill
Produksjon av masker
Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.
Produksjon av masker består av
- gipsavstøpning
- masketyper til ulike teaterformer
- utradisjonelle materialer
- teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
- planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
- tegning/skulptur
Fagteori
Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.
Fagteori består av
- masken i teaterhistorien
- funksjoner og karaktertrekk
- teatermasker i ulike kulturer
- spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv
Fagdidaktikk
Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.
Fagdidaktikk består av
- teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
- ulike strategier for instruksjon
- lede og veilede maskespill
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
- masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
- analyse av praktisk arbeid
Studiet inneholder følgende fire hovedområder:
- Spill med masker.
- Produksjon av masker.
- Fagteori.
- Fagdidaktikk.
Spill med masker
Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.
Spill med masker består av
- spill med ulike teatermasker
- teatermaskers muligheter og begrensninger
- valg av teatermasker
- spillestil, form og regikonsept
- rammebetingelsene for produksjon
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill
Produksjon av masker
Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.
Produksjon av masker består av
- gipsavstøpning
- masketyper til ulike teaterformer
- utradisjonelle materialer
- teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
- planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
- tegning/skulptur
Fagteori
Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.
Fagteori består av
- masken i teaterhistorien
- funksjoner og karaktertrekk
- teatermasker i ulike kulturer
- spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv
Fagdidaktikk
Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.
Fagdidaktikk består av
- teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
- ulike strategier for instruksjon
- lede og veilede maskespill
- planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
- masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
- analyse av praktisk arbeid
Anbefalte forkunnskaper
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ventilasjonsbehov og behovsstyring av ventilasjonsanlegg
- har spesialisert kunnskap om optimalisering og funksjonalitet for ventilasjonsanlegg med hensyn på sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå på energioptimal drift på aggregatnivå
- har inngående kjennskap til myndighetenes krav, forskrifter, standarder og bransjenormer for ventilasjon
- har inngående kjennskap til ventilasjonsanlegget som del av en helhetlig klimatiseringsløsning
- har spesialisert kunnskap om prosesser knyttet til luftkondisjonering i forhold til komfortventilasjon i svømmeanlegg og sykehus
- har inngående kunnskap om ventilasjonens rolle i forhold til sikkerhetsventilasjon i laboratorier og sykehus
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen ventilasjon og inneklima på en selvstendig måte
- velge riktige metoder og systemløsninger i forhold til å løse vitenskapelige og praktiske problemstillinger, og begrunne valget
- prosjektere velfungerende behovsstyring av ventilasjonsanlegg i forhold til sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå og energioptimal drift på aggregatnivå
- beregne luftmengdebehov og angi behovsstyringsstrategi
- regne på luftstråler og ventilasjonsskapte luftbevegelser i forhold til lufthastighet, temperaturutvikling og forurensningstransport
- utarbeide ventilasjonsteknisk kravspesifikasjon og anbudsmateriale
- lede og vurdere kvaliteten på arbeidet med oppføring, innregulering og overlevering av behovsstyrte anlegg
- analysere behovsstyrte ventilasjonsanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon og redusere energibruk
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konkusjoner innenfor fagområdet både med spesialister og til allmennheten
- bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser
Læringsutbytte
The course will serve as a preparation for the planning and implementation of the Master's thesis. Particular emphasis is placed on elucidating research methods and research ethical issues that are relevant to the engineering students' planning and implementation of a master's thesis.
Innhold
Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, analyse av vitenskapelige artikler og prosjektarbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
No formal requirements over and above the admission requirements for the programme.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has:
- in-depth knowledge of the research process for the Master’s thesis
- specialized knowledge of induction, deduction and abduction as scientific approaches
- knowledge of the structure and content of scientific articles and dissertations
- knowledge for assessing research ethical issues related to one’s own project
- knowledge of the characteristics of situations that can be considered plagiarism and corruption
- knowledge of the organization and funding of research in Norway and in Europe
- knowledge of common problems and possible solutions in connection with the completion of a master's thesis
Skills
The student is capable of:
- applying relevant methods for research or development work in one’s own work
- using online search technology to find relevant information
- applying relevant resources for clarifying and finding solutions to ethical issues
- using relevant technological knowledge and scientific methods and principles when planning and conducting the Master's thesis
General competance
The student is capable of:
- conducting an independent, limited research or development project under supervision and in line with current research ethics norms
- evaluating research ethical issues in connection with the planning and implementation of a master's thesis
- analyzing complex technological issues and contributing to innovative and sustainable solutions
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Vurdering i læringsløpet - individuell
Gjennom et praktisk-teoretisk arbeid skal studenten utvikle evner som viser studieprogresjon og aktivitet i læringsløpet. Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i dette arbeidet. Følgende to praktiske oppgaver utgjør vurdering i læringsløpet:
- Bygging av maske, deltagelse og spill inkludert første presentasjon for barn.
- Deltagelse og spill med nøytrale masker, larve masker, halve masker og deltagelse og spill i -Maske solo-.
Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:
- Kvaliteten på fire masker bygget i løpet av læringsløpet (studenten velger selv hvilke fire masker som skal vurderes).
- I hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i maskespill.
Vurdering i læringsløpet teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell
Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling og være knyttet til maskespill og aktuell teori. Oppgaven har et omfang på 3000 ord (+/- 10%).
Utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering . Det gis tre ukers forberedelsestid.
Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:
- Forestillingens kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til gitt målgruppe.
- Gruppens refleksjoner og analyse av forestillingen.
- Evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
- Utførelsen av maskene.
Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ingen ut over opptakskrav.
Emneoverlapp
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon - Maskespill.