EPN-V2

DTV2100 Maskespill Emneplan

Engelsk emnenavn
Acting with Masks
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i bevegelsesteater.

    Disse områdene er:

    • praktisering av bevegelsesteater (tilsvarende 12 studiepoeng)
    • framføring (tilsvarende 12 studiepoeng)
    • fagdidaktikk (tilsvarende 6 studiepoeng)

    Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.

  • Anbefalte forkunnskaper

     DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter. 

  • Læringsutbytte

    Assessment of practical training: The assessment is based on the learning outcomes for the course and the continuous assessment that students are subject to throughout the practical training period. Students can only be assessed if they meet the minimum attendance requirement of 80% for the practical training.

    Resit assessment: If the student fails the external practical training in an enterprise and/or the clinical observational practice, the student must retake the entire practical training period.

  • Innhold

    Studiet inneholder følgende fire hovedområder:

    • Spill med masker.
    • Produksjon av masker.
    • Fagteori.
    • Fagdidaktikk.

    Spill med masker

    Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.

    Spill med masker består av

    • spill med ulike teatermasker
    • teatermaskers muligheter og begrensninger
    • valg av teatermasker
    • spillestil, form og regikonsept
    • rammebetingelsene for produksjon
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill

    Produksjon av masker

    Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.

    Produksjon av masker består av

    • gipsavstøpning
    • masketyper til ulike teaterformer
    • utradisjonelle materialer
    • teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
    • planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
    • tegning/skulptur

    Fagteori

    Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.

    Fagteori består av

    • masken i teaterhistorien
    • funksjoner og karaktertrekk
    • teatermasker i ulike kulturer
    • spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv

    Fagdidaktikk

    Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.

    Fagdidaktikk består av

    • teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
    • ulike strategier for instruksjon
    • lede og veilede maskespill
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
    • masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
    • analyse av praktisk arbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Pass/fail

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    30 credits overlap with the course TANNPRA1A Practical Training

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er tredelt:

    1. Vurdering i læringsløpet - individuell

    Gjennom et praktisk-teoretisk arbeid skal studenten utvikle evner som viser studieprogresjon og aktivitet i læringsløpet. Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i dette arbeidet. Følgende to praktiske oppgaver utgjør vurdering i læringsløpet:

    • Bygging av maske, deltagelse og spill inkludert første presentasjon for barn.
    • Deltagelse og spill med nøytrale masker, larve masker, halve masker og deltagelse og spill i -Maske solo-.

    Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

    • Kvaliteten på fire masker bygget i løpet av læringsløpet (studenten velger selv hvilke fire masker som skal vurderes).
    • I hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i maskespill.

     Vurdering i læringsløpet teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

    2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

    Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling og være knyttet til maskespill og aktuell teori. Oppgaven har et omfang på 3000 ord (+/- 10%).

    Utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

    3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

    Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering Det gis tre ukers forberedelsestid. 

    Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

    • Forestillingens kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til gitt målgruppe.
    • Gruppens refleksjoner og analyse av forestillingen.
    • Evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
    • Utførelsen av maskene.

    Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

    Eksamensresultat kan ikke påklages.

    I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

    Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    1. Vurdering i læringsløpet - individuell

    Vurdering i læringsløpet gjøres av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

    2. Utviklingsoppgave - individuell

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor anvendes jevlig. 

    3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

    Praktisk utøvende eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor anvendes jevlig. 

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon - Maskespill.