EPN-V2

DTK6200 Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital tools and teaching design in adapted education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet legger vekt på å anvende digitale verktøy innenfor eget utdanningsprogram og å utvikle læringsoppgaver og undervisningsopplegg for å imøtekomme elevenes ulike behov. Sentralt i dette emnet er tilrettelegging gjennom digitale verktøy som fremmer likeverdig opplæring og inkludering. I emnet skal studenten planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. 

  • Forkunnskapskrav

    DTK6100

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap 

    Studenten

    • har kunnskap om formidling gjennom digital teknologi med lyd, bilde og video 
    • har kunnskap om tilgjengelighetsfunksjoner og universell utforming  
    • har kunnskap om undervisningsstrategier og opplæring som fremmer dybdelæring  
    • har kunnskap om personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer 

     Ferdigheter 

    Studenten

    • kan utvikle og anvende multimodale læringsressurser til bruk i fag- og yrkesopplæringen  
    • kan planlegge, anvende og evaluere bruken av digitale verktøy i tilpasset opplæring 
    • kan utvikle undervisningsopplegg basert på omvendt undervisning og blandet læring 
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid 

     Generell kompetanse 

    Studenten

    • kan tilrettelegge opplæringen for en mangfoldig elevgruppe ved bruk av digitale verktøy 
    • kan kritisk reflektere over opplæring og bruk av digitale verktøy i tilpasset opplæring 
    • kan anvende undervisningsprinsipper i produksjonen av multimodalt innhold og digital opplæring 
  • Innhold

    • Digitalt undervisningsdesign i tilpasset opplæring 
    • Omvendt undervisning og undervisningsdesign
    • Utviklingsarbeid og evaluering av opplæring  
    • Klasseledelse i et teknologirikt undervisningsrom 
    • Universell utforming og tilgjengelighetsfunksjoner 
    • Personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer 

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%. 
    2. Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
    3. Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.

     

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%    

    Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.

     

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/Ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.