Programplaner og emneplaner - Student
DTK6100 Profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital competence in vocational studies and professions
- Studieprogram
-
Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler den profesjonsfaglige digitale kompetansen til yrkesfaglærere og i profesjonsfellesskapet. Studenten skal i dette emnet kartlegge og vurdere arbeidsplassens bruk og integrasjon av IKT i tilpasset opplæring. Emnet fokuserer på læreplananalyse, yrkesrelevant opplæring, grunnleggende ferdigheter, samt vurdering for og av læring ved bruk av digitale verktøy og teknologi.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- har kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse
- har kunnskap om ulike digitale lære og hjelpemidler til bruk i opplæringen
- har kunnskap om bruk av digital teknologi i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring i sentrale yrkesoppgaver i eget utdanningsprogram
Ferdigheter Studenten
- kan analysere bruk av IKT i opplæringen og bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
- kan vurdere elevenes faglige ferdigheter for å kunne tilrettelegge for en mangfoldig elevgruppe
- kan anvende digital teknologi i vurdering for og av læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan evaluere og vurdere egen og avdelingens opplæring og bruk av teknologi
- kan analysere læreplaner og digital kompetanse i utdanningsprogrammet
- kan bruke teknologi til samhandling og læring og tilrettelegge for digital opplæring i yrkesfaget
- kan anvende digital teknologi på en etisk forsvarlig måte
Innhold
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om gjeldene lovverk og de styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen knyttet opp mot trygg mat og kvalitetssikring (K1)
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innen trygg mat og kvalitetssikring som har relevans for lærerprofesjonen innenfor restaurant og matfag, og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet (K7)
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med kvalitetssikring og sikre trygg mat til befolkningen (F1)
- behersker relevante kvalitetssikringsprosesser, -verktøy, -teknikker og uttrykksformer innen trygg matproduksjon, kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning (F6)
- kan bruke og henvise til relevante faglitteratur og forskningsresultater innen kvalitetssikring og trygg matproduksjon for å treffe begrunnede kritiske valg og gjennomføre systematisk kvalitetssikringsarbeid (F5+F7)
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen kvalitetssikring og trygg matproduksjon og kan formidle dette skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring innen kvalitetssikring og trygg matproduksjon (G2)
- kan bygge gode relasjoner til samarbeide med bedrifter og aktuelle samarbeidspartnere i arbeidet med kvalitetssikring og trygg matproduksjon (G7)
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Refleksjonsoppgave knyttet til opplæring og digital teknologi i yrkesfag. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 3-5 minutter.
- Refleksjonsoppgave knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
- Utvikling av vurderingspraksis eller opplæring med digital teknologi. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-5 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell semesteroppgave som leveres i form av en multimodal presentasjon på 8-10 minutter. I presentasjonen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori.
Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Trygg mat til befolkningen er et av de viktigste myndighetskravene til RM bransjene. For alle elever fra 8. - 13. trinn er systemer, rutiner og teorier om tryggmat og kvalitetssikring uttrykte målsetninger i fag- og læreplaner. Det legges derfor vekt på at yrkesfaglæreren i restaurant og matfag tilegner seg god kompetanse på dette området innenfor bredden av bransjen.
Sensorordning
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.