EPN

DT3900 Bachelorprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Project
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bachelorprosjektet i Drama- og teaterkommunikasjon inneholder to komponenter (30 stp):

Komponent 1. Enten:

A)   et av studentens valgemner og/eller et tydelig dramapedagogisk eller teaterfaglig prosjekt

Eller

B) en fordypning i den didaktiske teaterformen Teater i undervisningen (TiU) (ett min. og max. antall studenter)

Komponent 2. Anvendt praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving

Utdypning komponent 1 av Bachelorprosjektet:

Bachelorprosjektet er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama- og teaterkommunikasjon (figurteater, maskespill, fortellerkunst eller regi) eller fordypning i teaterformen Teater i undervisningen. I bachelorprosjektet del 1 skal studenten gjennomføre en anvendt praksis som kan være en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid, her vektlegges det anvendte perspektivet gjennom å fokusere på samfunnsrelevansen og samfunnsoppdraget. I bacheloroppgaven analyseres den anvendte praksisen.

Utdypning komponent 2 av Bachelorprosjektet: Bacheloroppgave med anvendt praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving.

I bachelorprosjektet del 2 skal studentene utforske en problemstilling knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene eller fordypning i TiU. Sentralt står anvendt praksis og forskningsmetodisk teori i en estetisk og didaktisk kontekst. Gjennom arbeidet med Bachelorprosjektet del 2 skal studentene utvikle evnen til å anvende praksis i felten, akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Skriftliggjøringen vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer. Studentene vil bli kjent med metoder som: «Den reflekterte praktiker», Case study, aksjonsforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid. Den skriftlige oppgaven har et omfang på 6000-8000 ord.

I bachelorprosjektet skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.

Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.

Forkunnskapskrav

Bestått 150 studiepoeng fra emner i programmet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om drama/teaterfaglig arbeid i en didaktisk og samfunnsmessig kontekst
  • har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og kreative skapende prosesser
  • har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi sett i forhold til studieretningsvalget eller TiU
  • har kunnskap om forskningsdesign til bacheloroppgaven
  • har kunnskap om balansen mellom praksis og teori i utforskningen av et estetisk- og didaktisk felt

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utvikle selvstendige konsepter for drama/teaterarbeid og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst sett i forhold til studieretningsvalget eller TiU
  • har ferdighet i å planlegge, gjennomføre og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
  • kan analysere data og velge ut relevant teori
  • kan benytte seg av forskningsmetoder, gjøre metodiske valg og refleksjoner i en undersøkelse av et interesseområde innen studieretningsvalget eller TiU
  • kan strukturere og ferdigstille en bacheloroppgave der formulert problemstilling er besvart

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide med andre og vise etisk bevissthet i drama- og teaterkommunikasjon
  • har generell dramaturgisk kompetanse i en didaktisk og samfunnsmessig kontekst
  • har innsikt i ulike formidlingsformer
  • kan arbeide selvstendig og behersker uttrykksformens utfordring
  • kan reflektere over og redegjøre for egen utvikling
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagfeltet

Innhold

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, egen praksis, veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

I bachelorprosjektet skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med tydelige estetiske knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • egen anvendt praksis på minimum 25 timer, som må synliggjøres

  • et muntlig framlegg av problemstilling og forskningsdesign

  • formidle utprøving av en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et seminar for medstudenter og faglærer.

  • Innlevering av litteraturliste over selvvalgt pensum for godkjenning.

 

Minimum 80% deltagelse på obligatorisk undervisning og seminar

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

1.    A) Kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med etterfølgende individuell muntlig samtale (teller 60% av endelig bestått karakter). Studenten skal ved oppsatt tidspunkt gjennomføre en individuell praktisk utøvende visning med en tydelig estetisk og/eller dramapedagogisk komponent. Studentene er tilknyttet eller tilknyttes et fagfelt/'forskningsgruppe', som skal planlegge og gjennomføre en individuell praktisk visning.

Eller

1. B) Kunstnerisk produksjon av et TiU-program med etterfølgende individuell muntlig samtale (teller 60% av endelig bestått karakter)

2. Individuell bacheloroppgave på 6000-8000 ord (teller 40 % av endelig bestått karakter)

Begge eksamensdeler skal vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur. Eksamensresultat i del 1 kan ikke påklages. Eksamensresultat i del 2 kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Begge eksamensdeler skal vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.