Programplaner og emneplaner - Student
DT3900 Bachelorprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Pensum
-
VÅR 2018
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bachelorfordypning i drama og teaterkommunikasjon er et todelt studium (30 stp.):
- Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i et valgemne /en fordypning man har tatt.
- Bacheloroppgave med forskningsmetode og oppgaveskriving.
Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.
Forkunnskapskrav
Bestått 150 studiepoeng fra emner i programmet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om drama/teaterfaglig arbeid i en didaktisk og samfunnsmessig kontekst
- har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og kreative skapende prosesser
- har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi sett i forhold til studieretningsvalget
- har kunnskap om forskningsdesign til bacheloroppgaven
- har kunnskap om balansen mellom praksis og teori i utforskningen av et estetisk- og didaktisk felt
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle selvstendige konsepter for drama/teaterarbeid og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst sett i forhold til studieretningsvalget
- har ferdighet i å planlegge, gjennomføre og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
- kan analysere data og velge ut relevant teori
- kan benytte seg av forskningsmetoder, gjøre metodiske valg og refleksjoner i en undersøkelse av et interesseområde innen studieretningsvalget
- kan strukturere og ferdigstille en bacheloroppgave der formulert problemstilling er besvart
Generelle kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med andre og vise etisk bevissthet i drama og teaterkommunikasjon
- har generell dramaturgisk kompetanse i en didaktisk og samfunnsmessig kontekst
- har innsikt i ulike formidlingsformer
- kan arbeide selvstendig og behersker uttrykksformens utfordring
- kan reflektere over og redegjøre for egen utvikling
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagfeltet
Innhold
Forskningsmetode og oppgaveskriving
Bacheloroppgaven er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama og teaterkommunikasjon (figurteater, maskespill, fortellerkunst eller regi). Sentralt står forskningsmetodisk teori i en estetisk og didaktisk kontekst. Gjennom arbeidet med Bacheloroppgaven skal studentene utvikle evnen til akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Dette vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer i akademisk skriving. Studentene vil bli kjent med metoder som: «Den reflekterte praktiker», Case study , aksjonsforskning og Art-based-research.
Bacheloroppgaven
I bacheloroppgaven må studentene utforske en problemstilling knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Bacheloroppgaven skal baseres på egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et formidlingsperspektiv. I bacheloroppgaven analyseres eget praktisk estetisk arbeid. Oppgaven har et omfang på maks 30 sider. I bacheloroppgaven skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
I bacheloroppgaven skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et formidlings perspektiv knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- Et muntlig framlegg av problemstilling og forskningsdesign.
- Formidle utprøving av en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et seminar for medstudenter og faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
- Individuell bacheloroppgave: på maks 30 sider (teller 60 prosent av endelig bestått karakter).
- Kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid.
Studentene skal vise egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid på en valgt arena for en spesifikk målgruppe (teller 40 prosent av endelig bestått karakter).
Eksamensresultat i del 1 kan påklages. Eksamensresultat i del 2 kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke kan avlegge eksamen eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet.
Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Studentene er selv ansvarlige for å ta kontakt med administrasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
Begge eksamensdeler skal vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.