EPN-V2

DT2000 Dramaturgi Emneplan

Engelsk emnenavn
Dramaturgy
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dramaturgi er for deg som vil fordype deg i teaterets ulike prosesser og uttrykksformer.

Dramaturgi er teatrets verktøy.

Dramaturgi er et heltidsstudium på dagtid.

Dramaturgi tar sikte på å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet i drama- og teaterfaget.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Studiet består av følgende to hovedområder, dramatrugi og fagdidaktikk.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale emner og problemstillinger innen designfeltet
  • designprosessen - fra idé til ferdig produkt
  • metoder for utvikling av innovative og bærekraftige designløsninger

Ferdighet

Studenten

  • kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen fagfeltet design
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen design, som for eksempel tegne og presentasjonsteknikker
  • kan identifisere ulike konseptuelle løsninger og utarbeide et eget konsept
  • kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt eller tjeneste
  • kan anvende kreative metoder for utforming av god design og gode produktløsninger

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til designerens utfordringer og rolle i forhold til innovasjon og bærekraftige løsninger.
  • har kunnskap om designregistrering og patentbeskyttelse og kjenner til fremgangsmåten for søknad om registrering/patent.
  • kjenner til etiske problemstillinger knyttet til design og tilpassing til ulike brukergrupper
  • kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av design knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge undervisning i design og idéutvikling

Læringsutbytte

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med tre til fem samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent .

Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen fem arbeidskrav.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og til slutt i forhold til studieoppgaver: erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler og gruppe- og prosjektarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hvordan bilder og digitale medieuttrykk kan brukes til å formidle samfunnsaktuelle temaer.
  • kan beskrive hvordan dramaturgiske og formale virkemidler kan brukes for å nå bestemte målgrupper.
  • kjenner til anvendelser av generativ tekst-til-bilde teknologi i undervisning.
  • har kunnskap om trender og utvikling innen digitale medieuttrykk, relevante for skole og gjeldende læreplaner.
  • har innsikt i fagdidaktiske problemstillinger knyttet til bilde og samfunn

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante digitale verktøy og teknikker for produksjon av foto, video og illustrasjon.
  • kan bruke visuelle ferdigheter til å formidle samfunnsaktuelle spørsmål på en engasjerende måte.
  • kan integrere kunstig intelligens og ny teknologi i kreative prosesser og undervisning
  • kan reflektere kritisk over fagdidaktiske problemstillinger og tilpasse undervisningen deretter.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til å holde seg oppdatert på endringer og ny utvikling innen digitale medieuttrykk.
  • har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger knyttet til bruk av bilder og digitale medier.
  • kan anvende teori og praksiserfaringer i refleksjon og utvikling av undervisning og formidling i bilde og samfunn

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse:

Arbeidskrav:

Det gis til sammen ett arbeidskrav:

  • Muntlig presentasjon av et undervisningsforløp til et valgfritt trinn eller aldersgruppe som studenten selv har utviklet ved bruk av relevant programvare/verktøy fra emnet. Utdanningsforløpet skal presenteres muntlig for medstudenter fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium, ledsaget for eksempel av powerpoint, video, eller andre presentasjonsformer. Presentasjonen skal dokumentere prosess og tenkt gjennomføring, samt inneholde refleksjoner rundt fagdidaktiske momenter knyttet til oppgaven.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om minimum 80 prosent deltagelse i all organisert og timeplanlagt undervisning.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Sensorordning

Gradert skala A - F

Opptakskrav

Mária Magdolna Vida

Emneansvarlig

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet er 100% faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -dramaturgi.