Programplaner og emneplaner - Student
DT2000 Dramaturgi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dramaturgy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: Inntil 2000 ord.
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dramaturgisk tekstanalyse i et historisk- og samtidsaktuelt perspektiv
- har kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
- har kunnskap om sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
- kjenner til forskningsmetoder og har kunnskap om etikk innenfor fagområdet dramaturgi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, belyse og vurdere forskjellige aspekter i teaterfeltet
- kan beherske praktisk arbeid med dramaturgi og sceniske virkemidler
- kan forme, utarbeide og anvende et regikonsept
- kan analysere, utforme, og evaluere dramaturgiske konsepter
- kan reflektere over egen dramaturgisk kompetanse
- kan vurdere seg selv som dramaturg i iscenesettelser og gruppeprosesser
- har innsikt i ulike formidlingsformer og yrkesetiske problemstillinger
Generelle kompetanse
Studenten
- kan reflektere over og formidle kunnskap om egenart og retninger
- kan gjenkjenne og beherske formspråk og eksperimentere med kunstnerisk uttrykk
- kan planlegge og gjennomføre prosjekter over tid med utgangspunkt i ulike dramatiske tekster i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan anvende kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
- kan anvende sin dramaturgiske kompetanse og treffe begrunnede kunstneriske valg
- kan bidra til nyanserte synspunkter og erfaringer sammen med andre i gruppeprosesser og i scenisk arbeid
- kan foreta valg av dramatikk og tema og anvende dette i møte med ulike målgrupper
- kan anvende sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid som tilsvarer ti måneders fulltids arbeid (ett studieår).
Studentene får tilbud om oppgaver som enten kan være knyttet til forskningsprosjekter ved universitetet eller eksterne norske og utenlandske institusjoner som universitetet har avtale med. I spesielle tilfeller kan det være aktuelt at oppgaven springer ut fra studentens eget initiativ til prosjekt. Det åpnes også for at studenter kan knytte seg til prosjekter i forskningsmiljøer eller laboratorier som de selv har kontakt med.
Studentene velger tema for masteroppgaven ut ifra faglig bakgrunn og interesse. Aktuelle prosjekter blir presentert skriftlig i et eget hefte med prosjektskisser. Prosjektene blir også presentert muntlig, og studentene har mulighet til å besøke aktuelle forskningsmiljøer som tilbyr masteroppgaver. Valg av oppgave er en prosess som går over flere måneder. Studentene får skriftlig informasjon om denne prosessen og om hvordan selve valget av oppgave foregår.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert kunnskap i masteroppgavens tema
- har avansert kunnskap om tidligere forskning og teori som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
- kan analysere og drøfte egne resultater opp mot tidligere forskning
- har kunnskap om innovasjon og entreprenørskap
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide selvstendig under veiledning med en forsknings- eller fagutviklingsoppgave
- utføre og kvalitetssikre analyser, metoder og/ eller undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven
- analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger innen masteroppgavens fagfelt
- skrive vitenskapelig og presentere forskningsresultater i henhold til gjeldende konvensjoner for biomedisinsk forskning og rapportering
- kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende statiske og biomedisinske metoder på nye og ukjente fagområder
- kan formidle et omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
- kan formidle forskningsresultater både til spesialister og allmenheten
- viser etisk refleksjon over problemstillinger aktuelle for masteroppgaven
- kan formulere nye forskningsspørsmål
- kan identifisere etiske problemstillinger og handle i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner
Vurdering og eksamen
Prosjekter presenteres for studentene i studiets første semester. Egne prosjekter må godkjennes av studieledelsen på samme tidspunkt.
Veileder oppnevnes i forbindelse med fordeling av oppgavene. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.
Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. I begynnelsen av andre studieår samles studenter og veiledere til oppstartseminar. Noen uker senere arrangeres nytt seminar for å presentere og diskutere de individuelle prosjektplanene. I løpet av året arrangeres flere samlinger som tar opp aktuelle temaer. Avslutningsvis samles studentene til et seminar for presentasjon av resultatene.
Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert i Canvas.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F, der A-E er bestått og F ikke-bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.
Opptakskrav
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav: Fullført årsstudium i drama og teaterkommunikasjon (60 studiepoeng) eller tilsvarende dramafaglig utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
Emneansvarlig
Anne Bryhn
Emneoverlapp
Emnet er 100% faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -dramaturgi.