EPN-V2

DT2000 Dramaturgi Emneplan

Engelsk emnenavn
Dramaturgy
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dramaturgi er for deg som vil fordype deg i teaterets ulike prosesser og uttrykksformer.

Dramaturgi er teatrets verktøy.

Dramaturgi er et heltidsstudium på dagtid.

Dramaturgi tar sikte på å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet i drama- og teaterfaget.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Studiet består av følgende to hovedområder, dramatrugi og fagdidaktikk.

Forkunnskapskrav

Bestått DT1000 (60 studiepoeng); eller tilsvarende for studenter i bachelorprogrammet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dramaturgisk tekstanalyse i et historisk- og samtidsaktuelt perspektiv
  • har kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
  • har kunnskap om sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
  • kjenner til forskningsmetoder og har kunnskap om etikk innenfor fagområdet dramaturgi

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, belyse og vurdere forskjellige aspekter i teaterfeltet
  • kan beherske praktisk arbeid med dramaturgi og sceniske virkemidler
  • kan forme, utarbeide og anvende et regikonsept
  • kan analysere, utforme, og evaluere dramaturgiske konsepter
  • kan reflektere over egen dramaturgisk kompetanse
  • kan vurdere seg selv som dramaturg i iscenesettelser og gruppeprosesser
  • har innsikt i ulike formidlingsformer og yrkesetiske problemstillinger

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og formidle kunnskap om egenart og retninger
  • kan gjenkjenne og beherske formspråk og eksperimentere med kunstnerisk uttrykk
  • kan planlegge og gjennomføre prosjekter over tid med utgangspunkt i ulike dramatiske tekster i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan anvende kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
  • kan anvende sin dramaturgiske kompetanse og treffe begrunnede kunstneriske valg
  • kan bidra til nyanserte synspunkter og erfaringer sammen med andre i gruppeprosesser og i scenisk arbeid
  • kan foreta valg av dramatikk og tema og anvende dette i møte med ulike målgrupper
  • kan anvende sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er et fulltidsstudium på dagtid. Det forutsetter derfor at studenten (i hovedsak) er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen.

Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Studiet er svært intensivt og arbeidskrevende.

Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget. Studenten skal anvende dramaturgi gjennom forskjellige visninger.

Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer i plenum. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff.

Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Studentene må vise evne til å kunne samarbeide for å skape et trygt og kreativt læringsmiljø.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ett gruppearbeid med utgangspunkt i en enakter.
  • Utarbeiding av to dramaturgiske analyser av to gitte stykker.
  • Utarbeiding av to regikonsepter.
  • Utarbeiding og visning av to sceniske presentasjoner.
  • En teoretisk gruppeoppgave som reflekterer én eller flere dramaturgiske problemstillinger.
  • Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
  • Delta aktivt i to sceniske gruppepresentasjoner av dramaturgisk analyse og regikonsept.
  • Overvære minst 6 antall teaterforestillinger.

I enkelte tilfeller kan gruppe-oppgaver avvikles som individuelle.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

1. Utviklingsoppgave- individuell

Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling være knyttet til dramaturgi og aktuell teori. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord.

Vurderingen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

2. Praktisk eksamen - gruppe

En forestilling i gruppe av ca. 20-30 minutters varighet. Det gis tre ukers forberedelsestid. Gruppens skriftlige dramaturgiske analyse og regikonsept innleveres i forkant.

Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i deleksamen 1 utviklingsprosjekt, gjøres dette som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsprosjektet som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med studieadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid. Studentene er selv ansvarlig for å ta kontakt med studieadministrasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

1. Utviklingsoppgave - individuell: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

1. Utviklingsoppgave- individuell

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

2. Praktisk eksamen - gruppe

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Opptakskrav

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.

Opptakskrav: Fullført årsstudium i drama og teaterkommunikasjon (60 studiepoeng) eller tilsvarende dramafaglig utdanning på universitets- eller høgskolenivå.

Emneansvarlig

Anne Bryhn

Emneoverlapp

Emnet er 100% faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -dramaturgi.