EPN-V2

DT2000 Dramaturgi Emneplan

Engelsk emnenavn
Dramaturgy
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dramaturgi tar sikte på å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet i drama- og teaterfaget.

    Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

    Studiet består av følgende to hovedområder:

    • Dramaturgi (24 studiepoeng).
    • Fagdidaktikk (6 studiepoeng).
  • Forkunnskapskrav

    Bestått DT1000 (60 studiepoeng); eller tilsvarende for studenter i bachelorprogrammet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om dramaturgisk tekstanalyse i et historisk- og samtidsaktuelt perspektiv
    • har kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
    • har kunnskap om sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
    • kjenner til forskningsmetoder og har kunnskap om etikk innenfor fagområdet dramaturgi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere, belyse og vurdere forskjellige aspekter i teaterfeltet
    • kan beherske praktisk arbeid med dramaturgi og sceniske virkemidler
    • kan forme, utarbeide og anvende et regikonsept
    • kan analysere, utforme, og evaluere dramaturgiske konsepter
    • kan reflektere over egen dramaturgisk kompetanse
    • kan vurdere seg selv som dramaturg i iscenesettelser og gruppeprosesser
    • har innsikt i ulike formidlingsformer og yrkesetiske problemstillinger

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over og formidle kunnskap om egenart og retninger
    • kan gjenkjenne og beherske formspråk og eksperimentere med kunstnerisk uttrykk
    • kan planlegge og gjennomføre prosjekter over tid med utgangspunkt i ulike dramatiske tekster i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • kan anvende kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
    • kan anvende sin dramaturgiske kompetanse og treffe begrunnede kunstneriske valg
    • kan bidra til nyanserte synspunkter og erfaringer sammen med andre i gruppeprosesser og i scenisk arbeid
    • kan foreta valg av dramatikk og tema og anvende dette i møte med ulike målgrupper
    • kan anvende sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Studentene må vise evne til å kunne samarbeide for å skape et trygt og kreativt læringsmiljø.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Ett gruppearbeid med utgangspunkt i en enakter.
    • Utarbeiding av to dramaturgiske analyser av to gitte stykker.
    • Utarbeiding av to regikonsepter.
    • Utarbeiding og visning av to sceniske presentasjoner.
    • En teoretisk gruppeoppgave som reflekterer én eller flere dramaturgiske problemstillinger.
    • Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
    • Delta aktivt i to sceniske gruppepresentasjoner av dramaturgisk analyse og regikonsept.
    • Overvære minst 6 antall teaterforestillinger.

    I enkelte tilfeller kan gruppe-oppgaver avvikles som individuelle.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er todelt:

    1. Utviklingsoppgave- individuell

    Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling være knyttet til dramaturgi og aktuell teori. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord.

    Vurderingen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

    Eksamensresultat kan påklages.

    2. Praktisk eksamen - gruppe

    Det gis to-tre ukers forberedelsestid. Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

    • Konseptets praktiske og visuelle virkning på scenen.
    • Kandidatenes praktiske og teoretiske dramaturgiske kunnskapsnivå.
    • I hvilken grad de dramaturgiske valgene blir faglig begrunnet.

    Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

    I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

    Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved fremstilling til utsatt eksamen i deleksamen 1 utviklingsprosjekt, gjøres dette som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsprosjektet som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

    Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid. Studentene er selv ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    1. Utviklingsoppgave - individuell: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    1. Utviklingsoppgave- individuell

    To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

    2. Praktisk eksamen - gruppe

    To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.

    Opptakskrav: Fullført årsstudium i drama og teaterkommunikasjon (60 studiepoeng) eller tilsvarende dramafaglig utdanning på universitets- eller høgskolenivå.

  • Emneansvarlig

    Anne Bryhn

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100% faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -dramaturgi.