EPN-V2

DT2000 Dramaturgi Emneplan

Engelsk emnenavn
Dramaturgy
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dramaturgi tar sikte på å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet i drama- og teaterfaget.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Studiet består av følgende to hovedområder:

  • Dramaturgi (24 studiepoeng).
  • Fagdidaktikk (6 studiepoeng).

Forkunnskapskrav

Bestått DT1000 (60 studiepoeng); eller tilsvarende for studenter i bachelorprogrammet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dramaturgisk tekstanalyse i et historisk- og samtidsaktuelt perspektiv
  • har kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
  • har kunnskap om sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
  • kjenner til forskningsmetoder og har kunnskap om etikk innenfor fagområdet dramaturgi

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, belyse og vurdere forskjellige aspekter i teaterfeltet
  • kan beherske praktisk arbeid med dramaturgi og sceniske virkemidler
  • kan forme, utarbeide og anvende et regikonsept
  • kan analysere, utforme, og evaluere dramaturgiske konsepter
  • kan reflektere over egen dramaturgisk kompetanse
  • kan vurdere seg selv som dramaturg i iscenesettelser og gruppeprosesser
  • har innsikt i ulike formidlingsformer og yrkesetiske problemstillinger

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og formidle kunnskap om egenart og retninger
  • kan gjenkjenne og beherske formspråk og eksperimentere med kunstnerisk uttrykk
  • kan planlegge og gjennomføre prosjekter over tid med utgangspunkt i ulike dramatiske tekster i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan anvende kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
  • kan anvende sin dramaturgiske kompetanse og treffe begrunnede kunstneriske valg
  • kan bidra til nyanserte synspunkter og erfaringer sammen med andre i gruppeprosesser og i scenisk arbeid
  • kan foreta valg av dramatikk og tema og anvende dette i møte med ulike målgrupper
  • kan anvende sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Studentene må vise evne til å kunne samarbeide for å skape et trygt og kreativt læringsmiljø.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ett gruppearbeid med utgangspunkt i en enakter.
  • Utarbeiding av to dramaturgiske analyser av to gitte stykker.
  • Utarbeiding av to regikonsepter.
  • Utarbeiding og visning av to sceniske presentasjoner.
  • En teoretisk gruppeoppgave som reflekterer én eller flere dramaturgiske problemstillinger.
  • Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
  • Delta aktivt i to sceniske gruppepresentasjoner av dramaturgisk analyse og regikonsept.
  • Overvære minst 6 antall teaterforestillinger.

I enkelte tilfeller kan gruppe-oppgaver avvikles som individuelle.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

1. Utviklingsoppgave- individuell

Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling være knyttet til dramaturgi og aktuell teori. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord.

Vurderingen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

2. Praktisk eksamen - gruppe

Det gis to-tre ukers forberedelsestid. Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • Konseptets praktiske og visuelle virkning på scenen.
  • Kandidatenes praktiske og teoretiske dramaturgiske kunnskapsnivå.
  • I hvilken grad de dramaturgiske valgene blir faglig begrunnet.

Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i deleksamen 1 utviklingsprosjekt, gjøres dette som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsprosjektet som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid. Studentene er selv ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformer knyttet til deleksamen 2 (FoU-oppgaven)

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er

  • utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder 
  • seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Vurderingsuttrykk

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav".

Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 4. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges:

  • To skriftlige gruppeinnleveringer knyttet til faglige og didaktiske temaer i emnet, omfang på omtrent ti sider hver.
  • En videoinnlevering i gruppe på ca. ti minutter med skriftlig refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent.
  • To skriftlige gruppeinnleveringer med omfang på omtrent 15 sider hver, basert på analyse og drøfting av elevarbeid samlet inn fra praksisfeltet basert på relevant faglig teori i emnet.
  • En muntlig gruppefremføring på ca. 15 minutter basert på aktuelle forskningsartikler fra emnet samt et refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent. Siden emnet er forskningsbasert, vil artikler som blir valgt til dette arbeidskravet kunne variere, dette for at vi hele tiden skal kunne være oppdatert på nyere forskning på feltet. 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 2 (FoU-oppgaven) kan leveres til sensur:

  • Innlevering av et notat på 400 ord +/- ti prosent om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- ti prosent.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til FoU-oppgaven:

  • Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
  • Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.

Sensorordning

Deleksamen 1: Ingen.

Deleksamen 2: Alle.

Opptakskrav

Deleksamen 1: Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Deleksamen 2: Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.

Emneansvarlig

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Deleksamenene vektes likt ved samlet karakter. Avsluttende karakter i Matematikk 2 (30 studiepoeng) oppnås når emne 4 er gjennomført med bestått karakter på begge deleksamener.

Emneoverlapp

Se fagplanen.