Studieinfo emne DT2000 2023 HØST
DT2000 Dramaturgi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dramaturgy
- Studieprogram
-
Dramaturgi / Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 30 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dramaturgi tar sikte på å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet i drama- og teaterfaget.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Forkunnskapskrav
Bestått DT1000 (60 studiepoeng); eller tilsvarende for studenter i bachelorprogrammet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dramaturgisk tekstanalyse i et historisk- og samtidsaktuelt perspektiv
- har kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
har kunnskap om sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
kjenner til forskningsmetoder og har kunnskap om etikk innenfor fagområdet dramaturgi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, belyse og vurdere forskjellige aspekter i teaterfeltet
- kan beherske praktisk arbeid med dramaturgi og sceniske virkemidler
- kan forme, utarbeide og anvende et regikonsept
- kan analysere, utforme, og evaluere dramaturgiske konsepter
kan reflektere over egen dramaturgisk kompetanse
kan vurdere seg selv som dramaturg i iscenesettelser og gruppeprosesser
har innsikt i ulike formidlingsformer og yrkesetiske problemstillinger
Generelle kompetanse
Studenten
- kan reflektere over og formidle kunnskap om egenart og retninger
- kan gjenkjenne og beherske formspråk og eksperimentere med kunstnerisk uttrykk
- kan planlegge og gjennomføre prosjekter over tid med utgangspunkt i ulike dramatiske tekster i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan anvende kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
- kan anvende sin dramaturgiske kompetanse og treffe begrunnede kunstneriske valg
kan bidra til nyanserte synspunkter og erfaringer sammen med andre i gruppeprosesser og i scenisk arbeid
kan foreta valg av dramatikk og tema og anvende dette i møte med ulike målgrupper
kan anvende sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
Innhold
Studiet består av følgende to hovedområder:
- Dramaturgi (24 studiepoeng).
- Fagdidaktikk (6 studiepoeng).
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Ett gruppearbeid med utgangspunkt i en enakter.
- Utarbeiding av to dramaturgiske analyser av to gitte stykker.
- Utarbeiding av to regikonsepter.
- Utarbeiding og visning av to sceniske presentasjoner.
- En teoretisk gruppeoppgave som reflekterer én eller flere dramaturgiske problemstillinger.
- Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
- Delta aktivt i to sceniske gruppepresentasjoner av dramaturgisk analyse og regikonsept.
- Overvære minst 6 antall teaterforestillinger.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
1. Utviklingsoppgave- individuell
Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling være knyttet til dramaturgi og aktuell teori. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord.
Vurderingen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
2. Praktisk eksamen - gruppe
Det gis to ukers forberedelsestid. Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:
- Konseptets praktiske og visuelle virkning på scenen.
- Kandidatenes praktiske og teoretiske dramaturgiske kunnskapsnivå.
- I hvilken grad de dramaturgiske valgene blir faglig begrunnet.
Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i deleksamen 1 utviklingsprosjekt, gjøres dette som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsprosjektet som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid. Studentene er selv ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
1. Utviklingsoppgave - individuell: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
1. Utviklingsoppgave- individuell
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
2. Praktisk eksamen - gruppe
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav: Fullført årsstudium i drama og teaterkommunikasjon (60 studiepoeng) eller tilsvarende dramafaglig utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
Emneoverlapp
Emnet er 100% faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -dramaturgi.