EPN-V2

DT1000 Drama og teaterkommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Drama and Theatre Communication
Studieprogram
Årsstudium i drama og teaterkommunikasjon
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Drama er en estetisk erkjennelsesform. Gjennom opplevelse av andres og skaping av egne dramatiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Drama og teater utgjør vesentlige deler av kulturlivet både i amatør- og yrkessammenheng og inngår i skolens undervisning på alle trinn.

Drama er også et estetisk kommunikasjonsfag og har sin forankring både i teaterkunsten og i pedagogikken. Drama forener aspekter ved begge disse i et eget fag. Forankringen i teater­kunsten synliggjøres gjennom vektlegging på ferdigheter i og kunnskaper om teatrets historie, teatrets formspråk, dramaturgiske virkemidler, agering, strukturering av spill m.m. Den peda­gogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og oppdragelsesarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved drama er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre. Drama kan derfor fremme den personlige og sosiale utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, form­giving og samarbeidsevne.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Design should seek to embrace a human-centred approach in order to create something new - where everything down to the very last detail is all worked out in order to afford greater value to its users. In this module we focus on users and user contexts, and how to translate needs, so that these help to inform the actual functionalities of user-experience. The module takes particular interest in sustainability issues as well as design for inclusivity.

Innhold

Grade scale A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger i mindre grupper eller klasser. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Forestillinger/framvisninger foregår i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon. 

Studiet er i stor grad basert på at læring foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirker i undervisning og gruppearbeid. Det gjøres oppmerksom på at studiet er meget krevende, og at studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne.

I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk.

Praksis

Emnet innehar dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Teamkoordinator har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.

Dramapraksis består av undervisningsopplegg utprøvd på medstudenter og av om lag fire dagers praksis i vårsemesteret. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden. Det skal leveres en skriftlig rapport om praksis.

Fortellerpraksis består av eventyrfortelling i grunnskolen. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is knowledgeable of core principal pertaining to design for inclusivity; user/human-centred design, user-involvement and co-creating.
  • is familiar with central theories and principles of sustainable design

The student is familiar with design methodology, including

  • user-centred product design
  • divergent and convergent thinking
  • methods of analysing needs and problem areas related to the use of products and systems, including the concept of user insight
  • using different model types through the design process (principle, function and mock-up prototypes)

Skills

The student

  • is capable of planning and carrying out a design process
  • is capable of further developing skills in model building and idea realisation
  • is familiar with 3D modelling, documentation and presentation, and the use of materials databases and scientific searches
  • is capable of defining problems and developing solution proposals with a high degree of user involvement
  • is capable of acquiring knowledge and experience by identifying and extracting the essence of research/analysis material
  • masters construction, model building and surface treatment
  • is capable of building on knowledge and understanding of materials and material properties, as well as production and industrial processes

Competence

The student

  • understands and has practical experience of dealing with the interaction between the user, environment and product in a design process
  • is capable of exchanging opinions and experience with different resource persons and professional environments to promote professional development
  • is capable of reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it under supervision
  • can describe and discuss ethical challenges at the intersection of design, technology and society, including issues of integration, participation and multiculturalism

Vurdering og eksamen

Project work individually or in groups.

Vurderingsuttrykk

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • Submission of presentation material and participation in three (3) milestone meetings.
  • Reflection notes.

Sensorordning

All.

Emneoverlapp

The student will acquire an understanding of and insight into different design methods that are relevant in specific design processes.

Relevant issues will be related to

  • function and human user aspects
  • user-oriented design and ergonomics
  • elucidating the physical, psychological and social dimensions of a user perspective
  • practising and experiencing theory and design methodology in different design processes