Studieinfo emne DT1000 2019 HØST
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Drama and Theatre Communication
- Studieprogram
-
Årsstudium i drama og teaterkommunikasjon / Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 60.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST
2019
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Drama er en estetisk erkjennelsesform. Gjennom opplevelse av andres og skaping av egne dramatiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Drama og teater utgjør vesentlige deler av kulturlivet både i amatør- og yrkessammenheng og inngår i skolens undervisning på alle trinn.
Drama er også et estetisk kommunikasjonsfag og har sin forankring både i teaterkunsten og i pedagogikken. Drama forener aspekter ved begge disse i et eget fag. Forankringen i teaterkunsten synliggjøres gjennom vektlegging på ferdigheter i og kunnskaper om teatrets historie, teatrets formspråk, dramaturgiske virkemidler, agering, strukturering av spill m.m. Den pedagogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og oppdragelsesarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved drama er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre. Drama kan derfor fremme den personlige og sosiale utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, formgiving og samarbeidsevne.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til generelle drama- og teaterpedagogiske emner
- har kunnskap om ulike retninger i dramapedagogikk og dramahistorikk
- har kunnskap om drama i læreplaner
- har fagdidaktisk kunnskap
- har kunnskap om hovedepoker i teatrets historie
- har kunnskap om fortellertradisjon
- har kunnskap om teatrets formspråk
- har kunnskap om teatrets virkemidler
- har kunnskap om dramaturgi
- har kunnskap om teaterproduksjon
- har kunnskap om skuespillertrening
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere drama og teatervirksomhet primært for barn og ungdom
- kan sette i scene sammen med barn og unge fra ulike kulturer
- behersker de forskjellige uttrykksformene i faget
- behersker muntlig formidling
- behersker dans og bevegelse
- behersker uttrykk og samspill
- har grunnleggende skuespillertrening
- kan bruke IKT som læringsverktøy i drama
Generelle kompetanse
Studenten
- har innsikt i ulike teaterformer og sekundære uttrykk
- kan reflektere omkring dramafaglige problemstillinger
- kan gjøre bruk av teaterhistoriske kunnskaper
- kan gjøre bevisste estetiske vurderinger
- kan vurdere eget arbeid både mht. prosess og produkt
- har utviklet bruken av sine skapende evner og fantasi
- har utviklet innsikt i mellommenneskelige forhold og det flerkulturelle samfunn
Innhold
Emnet inneholder følgende tre hovedområder:
- Dramapedagogikk.
- Teaterkunnskap.
- Uttrykk og samspill.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Forestillinger/framvisninger foregår i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon.
Studiet er i stor grad basert på at læring foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirker i undervisning og gruppearbeid. Det gjøres oppmerksom på at studiet er meget krevende, og at studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne.
I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk.
Praksis
Emnet innehar dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Teamkoordinator har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.
Dramapraksis består av undervisningsopplegg utprøvd på medstudenter og av om lag fire dagers praksis i vårsemesteret. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden. Det skal leveres en skriftlig rapport om praksis.
Fortellerpraksis består av eventyrfortelling i grunnskolen. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
I hovedområde dramapedagogikk:
- Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- En skriftlig drama- og teaterfaglig oppgave. Studenten får en skriftlig tilbakemelding fra lærer.
I hovedområde teaterkunnskap:
- To fortellerrunder i skolen.
- Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien.
- En muntlig fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
- Overvære teaterforestillinger for voksne og barn.
- To skriftlige forestillingsanalyser (hver på ca. 1500-2000 ord).
- En skriftlig oppgave fra pensum i teaterhistorie (ca. 3500-4000 ord). Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
I delen uttrykk og samspill:
- Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
- Deltakelse i én forestilling under -Åpen dag-.
I dramapraksis og fortellerpraksis:
- Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
- En skriftlig rapport om praksisperioden (ca 5500 ord).
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave
Oppgaven skal være på ca. 4000 ord.
Hjemmeeksamenen teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
2. Fordypningsoppgave - individuell
Oppgaven skal ha fokus på en selvvalgt dramapedagogisk problemstilling som utdypes i et selvstendig dramapedagogisk opplegg. Teori og metode skal drøftes i relasjon til eget opplegg, eget tema og problemstilling. Fordypningsoppgaven vurderes på følgende grunnlag:
-
Studentens evne til å reflektere omkring dramapedagogiske problemstillinger.
-
Studentens evne til å kunne planlegge et forløp med den nødvendige metodeanalyse og strukturering.
Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
3. Ny eksamen vår 2020: Mappevurdering (40 %)
Vurdering ut fra hva studentene har gjennomført av delemner og prosjekt gjennom semesteret. Mappen gis en karakter. Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Mappen kan ikke påklages.
[Tidligere: 3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Studentene får forelagt utvalgte tekster og/eller objekter. Gruppen har én uke til å utarbeide sin formidling i dramatisk form. Praktisk utøvende eksamen vurderes på følgende grunnlag:
-
Gruppens evne til å beherske uttrykk og samspill.
-
Gruppens innsikt i dramaturgiske og estetiske kriterier.
-
Gruppens evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.]
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Alle eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave
Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
2. Fordypningsoppgave - individuell
Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneoverlapp
Emnet er 100% faglig overlapp med emne ZDT1 Drama og teaterkommunikasjon.