Studieinfo emne DPKH6100 2022 HØST
DPKH6100 Digitale produkter i kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital products in arts and crafts
- Studieprogram
-
Digitale produkter i kunst og håndverk / Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en introduksjon til ulike muligheter innen digital produksjon av modeller i 2D og 3D. Dette inkluderer relevant programvare for digital produktutvikling. Emnet legger vekt på designprosess og utprøving i ulike materialer. Et mål er å gi en bredere forståelse for hva digital modellering kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.
Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om ulike metoder for utforsking og idéutvikling
har grunnleggende kunnskap om ulike digitale verktøy for modellering og produksjon i 2D og 3D
har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digital produktutvikling
Ferdigheter
Studenten
kan utvikle, bearbeide og dokumentere idéer
kan anvende egnede digitale verktøy til utprøving og produksjon av fysiske objekter
kan velge digitale verktøy og teknikker samt egnede materialer
Generell kompetanse
Studenten
har forståelse for bruk og utprøving av digitale verktøy i skolen
har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digital modellering og produksjon
har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med to fysiske samlinger. Studiet omfatter om lag 240 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 50 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet.
Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent.
Formålet med arbeidskravet er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Arbeidskravet vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.
Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av arbeidskravet med faglærer.
For å kunne fremstille seg for eksamen må i tillegg følgende obligatorisk aktivitet være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist:
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
faglige innføringer og demonstrasjoner
gjennomføring av praktiske oppgaver
felles faglige drøftinger og vurderinger underveis
erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass som bedrift og skole
gruppe- og/eller prosjektarbeid
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
Utvikling av et fysisk objekt gjennom digital produksjon
Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord)
En fagdidaktisk refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord)
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).
Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i relevante fag i grunnskolen og andre relevante undervisningsoppgaver.