EPN-V2

DPKH6100 Digital products in arts and crafts Course description

Course name in Norwegian
Digitale produkter i kunst og håndverk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en introduksjon;til;ulike muligheter innen digital produksjon av modeller;i 2D og 3D.;Dette;inkluderer relevant;programvare for;digital;produktutvikling.;Emnet legger vekt på designprosess;og utprøving i ulike materialer.;;Et mål er å;gi en bredere forståelse for hva digital modellering kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.;

    Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.;

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    ;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • har kunnskap om;ulike metoder for utforsking og idéutvikling;
    • har grunnleggende kunnskap om ulike digitale verktøy for modellering og produksjon i 2D og 3D;
    • har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger;innen digital produktutvikling;

    ;

    Ferdigheter;

    Studenten ;

    • kan utvikle, bearbeide og dokumentere idéer;
    • kan anvende egnede digitale verktøy til utprøving og produksjon av fysiske objekter;
    • kan velge;digitale verktøy og;teknikker samt egnede materialer;

    ;

    Generell kompetanse;;

    Studenten;

    • har forståelse for bruk og utprøving av digitale verktøy i skolen;;
    • har videreutviklet;fagdidaktisk;kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digital modellering;og produksjon;
    • har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger;
  • Teaching and learning methods

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.;

    Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med to fysiske samlinger.; Studiet omfatter om lag 240 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 50 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.;

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet.;

    Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent.;

    Formålet med arbeidskravet;er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving.;Arbeidskravet;vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.;

    Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på arbeidskravet avtaler selv ny vurdering;av arbeidskravet;med faglærer.;

    ;

    For å kunne fremstille seg for eksamen må i tillegg følgende obligatorisk aktivitet være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist:

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:;

    • faglige innføringer og demonstrasjoner;
    • gjennomføring av praktiske oppgaver;
    • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis;;
    • erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass som bedrift og skole;
    • gruppe- og/eller prosjektarbeid;
  • Assessment

    Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;;

    • Utvikling av et fysisk objekt gjennom digital produksjon;
    • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord);
    • En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord);

    Eksamensresultatet kan påklages.;

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Grading scale

    Bestått / ikke bestått;

  • Examiners

    En intern sensor og en;medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;

    Ekstern sensor brukes jevnlig.;

  • Target group and admission

    Generell studiekompetanse.;;

    Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere.;Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i relevante fag i grunnskolen og andre relevante undervisningsoppgaver.;