EPN-V2

DOK6300 Arkiv i samfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Archives in society
Studieprogram
Arkiv i samfunnet
Årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling, samt på hvordan relasjonen mellom arkivinstitusjoner og samfunn endres.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
  • har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
  • har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
  • kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • god kunnskap om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
  • god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
  • kunnskap om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
  • kunnskap om forskjeller og likheter mellom arkivinstitusjoner og andre ABM-institusjoner (arkiv, bibliotek og museum)
  • god forståelse av arkivinstitusjonenes publikumstjenester
  • grunnleggende kunnskap om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon

Ferdigheter

  • redegjøre for oppgavene til ulike aktører i arkivsektoren i Norge
  • gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings- og kassasjonsvurdering av et arkiv
  • reflektere om utfordringer ved arkivbeskrivelse
  • gjøre rede for fagetiske utfordringer knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
  • analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
  • diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling

Generell kompetanse

  • innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
  • god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
  • formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utforme framdriftsplan for planlegging, gjennomføring og vurdering av et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres gjennom en digital presentasjon i form av for eksempel lydfil eller video på tre til fem minutter.
  2. Utviklingsarbeid i knyttet til emnets faglige innhold:

    1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
    2. Erfaringer fra utviklingsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.

Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres ved en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfang: 1500 til 2000 ord.

Eksamen vurderes til A-F.

Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes til A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Sensorordning

Sentrale temaer i emnet:

  • Relasjonskompetanse i et systemperspektiv
  • Sosial og emosjonell kompetanse
  • Mangfold og utenforskap
  • Ledelse av utviklingsprosesser
  • Relasjoner i samarbeid og konflikt

Emneansvarlig

Leiv Bjelland