EPN-V2

DOK6200 Digital arkivdanning og -bevaring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital records management and -preservation
Studieprogram
Digital arkivdanning og -bevaring
Årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning og arkivbevaring. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og elektronisk arkivdanning med spesiell vekt på Noark-standarden. Det legger vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under arkivdanning. Det skal synliggjøre relevante aspekter ved overgangen fra arkivdanning til bevaring, særlig bruk og videreutvikling av XML i arkivsammenheng.

Forkunnskapskrav

Emnet vektlegger utvikling av studentenes relasjoner i samarbeid og konflikter. Gjennom teori og praktiske øvelser skal studentene få økt forståelse for sosial og emosjonell kompetanse i et læringsmiljø preget av mangfold. Samtidig skal studentene bidra i ledelse av læring og utviklingsprosesser i et systemperspektiv

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • god forståelse for arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst
  • grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering
  • god kunnskap om oppbygging og funksjoner i Noark 5
  • grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
  • strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
  • analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle faglig kunnskap om rollen databasen har i dokumentasjonsforvaltning
  • delta i diskusjoner om livsløptilnærming til elektronisk arkivering
  • bruke relevant verktøy for å støtte opp under virksomhetens bevaringsbehov

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
  • har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
  • har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
  • kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utforme framdriftsplan for planlegging, gjennomføring og vurdering av et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres gjennom en digital presentasjon i form av for eksempel lydfil eller video på tre til fem minutter.
  2. Utviklingsarbeid i knyttet til emnets faglige innhold:

    1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
    2. Erfaringer fra utviklingsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.

Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres ved en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfang: 1500 til 2000 ord.

Eksamen vurderes til A-F.

Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt.

Sensorordning

Eksamen vurderes til A-F.