Programplaner og emneplaner - Student
DOK6200 Digital arkivdanning og -bevaring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital records management and -preservation
- Studieprogram
-
Digital arkivdanning og -bevaringÅrsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning og arkivbevaring. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og elektronisk arkivdanning med spesiell vekt på Noark-standarden. Det legger vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under arkivdanning. Det skal synliggjøre relevante aspekter ved overgangen fra arkivdanning til bevaring, særlig bruk og videreutvikling av XML i arkivsammenheng.
Forkunnskapskrav
Emnet vektlegger utvikling av studentenes relasjoner i samarbeid og konflikter. Gjennom teori og praktiske øvelser skal studentene få økt forståelse for sosial og emosjonell kompetanse i et læringsmiljø preget av mangfold. Samtidig skal studentene bidra i ledelse av læring og utviklingsprosesser i et systemperspektiv
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- god forståelse for arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst
- grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering
- god kunnskap om oppbygging og funksjoner i Noark 5
- grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
- strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
- analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle faglig kunnskap om rollen databasen har i dokumentasjonsforvaltning
- delta i diskusjoner om livsløptilnærming til elektronisk arkivering
- bruke relevant verktøy for å støtte opp under virksomhetens bevaringsbehov
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
- har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
- har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
- kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
- kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utforme framdriftsplan for planlegging, gjennomføring og vurdering av et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres gjennom en digital presentasjon i form av for eksempel lydfil eller video på tre til fem minutter.
-
Utviklingsarbeid i knyttet til emnets faglige innhold:
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
- Erfaringer fra utviklingsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.
Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres ved en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfang: 1500 til 2000 ord.
Eksamen vurderes til A-F.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt.
Sensorordning
Eksamen vurderes til A-F.