EPN

DLT6100 Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
Studieprogram
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke digitale verktøy i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.

Lærere i skolen og ansatte i PPT møter elever med utfordringer, og noen elever har behov for mer omfattende tilrettelegging enn andre. Med bruk av nettbrett eller PC og gode applikasjoner kan tilpassing av opplæringen i større grad gjøres i klassen uten tradisjonell spesialpedagogisk programvare. Kontaktlærere og faglærere vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner de fleste elevene i klassen.

Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språk-, lese og skrivevansker og tiltak for å utvikle ferdighetene og kompensere for vanskene
  • har kunnskap om hva som kjennetegner gode applikasjoner som kan gi økt læringsutbytte for alle
  • har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC
  • har kunnskap om endringsarbeid på individ og systemnivå 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
  • kan informere, veilede og gi opplæring om sentrale digitale lære- og hjelpemidler og relevante metoder og arbeidsmåter

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for at bruk av digitale lære- og hjelpemiddel må forankres i ledelse og skolen som organisasjon
  • har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære-  og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
  • kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot klasser og i skolen som organisasjon

Innhold

Studiet er et nettbasert deltidsstudium over et semester, og både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, og levering av arbeidskrav og eksamen vil være nettbasert.

Studiet kan tilbys både i høstsemesteret og i vårsemesteret, og eksamen er ved avslutning av emnet.

Sentrale temaer i studiet:

  • Gjeldene regler, lover og planer på området digitale lære- og hjelpemidler i utdanning
  • Kartlegging av lese- og skrivevansker
  • Leseopplæring og bruk av digitale verktøy 
  • Digitale bøker, læringsressurser og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker
  • Nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg
  • Bruk av video og videoredigering
  • Dybdelæring
  • Digital samhandling
  • Trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler

Arbeids- og undervisningsformer

Gjennom studiet skal studentene utvikle sine ferdigheter og knytte det faglige innholdet til egne utprøvinger og erfaringer. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner vil derfor være sentrale. Bruk av nettbrett og PC på områdene læring, lesing, skriving og formidling står sentralt i studiet.

Det forventes at studentene prøver ut programvare og arbeidsmåter på egen arbeidsplass eller annet arbeidssted, individuelt eller i gruppe.

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, utprøving av lære- og hjelpemidler i eget arbeid og nettbasert samhandling med diskusjoner og refleksjoner over læreprosesser og læringsutbytte. Studiet er prosessorientert og fordrer stor egeninnsats fra den enkelte student.

Det praktisk arbeidet vil være knyttet opp til bruk av PC og/eller nettbrett som verktøy. Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen.

 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. To individuelle logger relatert til utprøving av digitale lære- og hjelpemidler. Hver logg skal dokumenteres enten skriftlig med 500-1000 ord eller som en lyd-/videologg på 2-3 minutter.
  2. Individuelt eller i grupper på 2-5 studenter skal studentene presentere og drøfte utprøving av digitale lære- og hjelpemidler. Dette dokumenteres ved en multimodal presentasjon..

Presentasjonen skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være på 8-10 minutter.

 

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides en gang.

Vurdering og eksamen

Skriftlig individuell prosjekteksamen. I besvarelsen skal studenten presentere et prosjekt og reflektere over utfordringer, suksessfaktorer, videreføring og spredning av tiltaksarbeid/opplæring ved anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring. Refleksjonen skal relateres til relevant teori/empiri og studiets læringsutbytte.

Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon (sammensatt tekst) som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Ved ny og utsatt skriftlig eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.