EPN-V2

DKLH6000 Digital kompetanse for lærere Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Skills for Teachers
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Technological development driven by science and innovation is crucial for a sustainable future healthcare system. The process of developing, implementing, and utilising new technology requires interdisciplinary collaboration, active user involvement and understanding of the roles of public and private stakeholders. Stakeholders include the higher education sector, the specialist- and municipal health service, user organisations, as well as enterprises.

    This course introduces key concepts related to technological research and development, innovation and user involvement and engagement. Students will explore how new technology can contribute to sustainable solutions in health care services and health related research. Reflection about ethical challenges posed by new technology, and the advantages and obstacles of interdisciplinary collaborations will also be central in the course.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått eksamener tilsvarende 20 stp fra høstsemesteret.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om egen profesjon og tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar for barn og unges oppvekst, med vekt på barnehage, skole og barnevern
    • har kunnskap om hvordan barn og unge kan inkluderes på ulike oppvekstarenaer
    • har innsikt i hvordan oppdatere egen kunnskap med relevans for praksisstedets virksomhet
    • kjenner til risiko for uønskede hendelser i barnevernsfaglig arbeid
    • har kunnskap om de yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger
    • har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter

    Ferdighet

    Studenten

    • kan anvende bestemmelser om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett på den arena studenten har praksis
    • kan benytte veiledning til å reflektere over erfaringer og kunnskap og gjøre seg nytte av denne veiledningen i sin videre praksis
    • kan foreta faglige observasjoner og vurderinger av barn, unge og deres familier for å ivareta barnets beste, og har innblikk i skillet mellom observasjon og vurdering
    • kan reflektere over hvordan kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid er relevant på arenaer der barn og unge oppholder seg
    • kan reflektere kritisk over maktforhold og profesjonalitet i egen yrkesrolle og praksisutøvelse og justere sin væremåte og tilnærming gjennom veiledning
    • kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte
    • kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk over egne holdninger og verdier
    • kan anvende kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte med utgangspunkt i eget praksissted

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i betydningen av å kjenne seg selv, og sine egne holdninger og verdier, for å kunne utvikle gode relasjoner i møter med barn og unge og deres familier
    • har kompetanse i å skille mellom observasjon og vurdering
    • har kjennskap til hvordan man kan planlegge, gjennomføre, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
    • kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer i møter med barn og familier under veiledet opplæring
  • Innhold

    Digital kompetanse for lærere er orientert rundt tre hovedområder som er fordelt på fire moduler:

    Digital kompetanse og læring: Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, digitale verktøy og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.

    Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner, koding og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av skolerelevant programvare. Studentene skal kunne bruke programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.

    IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved bruk av digitale verktøy og ressurser i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter teknologihistorie og digital dømmekraft med personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing.

    Disse hovedområdene fordeles over følgende fire moduler der modul 1 er teoretisk orientert, de tre andre mer praktisk.

    1. Digital kompetanse i undervisning og læring
    2. Sammensatte tekster
    3. Koding og digital tallbehandling
    4. Sosiale medier og digitale læringsressurser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det arrangeres et førpraksisseminar og et bearbeidende praksisseminar hvor arbeidskravet om digitale praksisfortellinger gjennomføres. Samlingene har en veksling mellom forelesninger og arbeid i grupper.

    Studentene får tildelt en veileder på praksisstedet som fortrinnsvis er barnevernspedagog, og det skal gis minst en veiledningstime pr uke. På skole, barnehage og fritidssektor kan andre profesjoner godkjennes. På praksissteder hvor det er flere studenter kan det gis gruppeveiledning og det kompensere for noe av den individuelle veiledningen.

    Studenter med praksis i universitetets praksisområde får ett praksisbesøk av en kontaktlærer fra universitetet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The following must have been approved in order for the student to take the exam:

    • Oral presentation in groups of 4-6 students, up to 15 minutes. The group will present their health and technology project according to given requirements, and will receive feedback on their project. The presentation must be given in English.
  • Vurdering og eksamen

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Det avlegges avsluttende eksamen etter ett semester for studenter som tar dette emnet på heltid. For deltidsstudenter avlegges avsluttende eksamen etter to semester.

    Avsluttende vurdering etter fire moduler er en individuell muntlig/praktisk eksamen på inntil 45 minutter med en forberedelsestid på to virkedager. Studenten forbereder en presentasjon av et tildelt emne. I tillegg eksamineres studenten i 1-2 emner som velges ved trekking under muntlig eksamen.

    Rettigheter og plikter ved eksamen

    Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    None.