EPN-V2

DKHO6200 Tredimensjonal form Emneplan

Engelsk emnenavn
Three-dimensional form
Studieprogram
Kunst og håndverk 1
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.

Innhold:

  • Arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
  • Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Innovasjon og entreprenørskap.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skapende arbeid og innovasjon gjennom kunst- og designprosesser.
  • har kunnskap om muligheter innen ulike håndverksteknikker med harde, myke og plastiske materialer samt digital teknologi.
  • har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
  • har kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan gi grunnlag for å ta bevisste valg som forbruker og medborger og i eget skapende arbeid.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beherske ulike håndverksteknikker og verktøy i arbeid med ulike materialer, og legge til rette for praktisk arbeid i undervisning.kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i tredimensjonal form.
  • kan visualisere og formidle egne prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy.
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, kompetansemål, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide systematisk for å tilegne seg motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en idé til ferdig produkt i ulike materialer.
  • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til forbruk og bærekraft samt gi elevene grunnlag for å gjøre etiske valg i arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling.
  • har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet.
  • kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk.
  • har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Videreutdanning for lærere i kunst og håndverk er et delvis nettbasert studium med hybrid løsning.

Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole/ arbeidsplass. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
  • Ett praktisk-estetisk arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:

  • Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
  • En fagdidaktisk refleksjon.

Totalt 2500 ord +/- 10%. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A-F

Sensorordning

En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.