Programplaner og emneplaner - Student
DKHO6200 Tredimensjonal form Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Three-dimensional form
- Studieprogram
-
Kunst og håndverk 1Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om skapende arbeid og innovasjon gjennom kunst- og designprosesser.
- har kunnskap om muligheter innen ulike håndverksteknikker med harde, myke og plastiske materialer samt digital teknologi.
- har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
- har kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan gi grunnlag for å ta bevisste valg som forbruker og medborger og i eget skapende arbeid.
Ferdigheter
Studenten:
- kan beherske ulike håndverksteknikker og verktøy i arbeid med ulike materialer, og legge til rette for praktisk arbeid i undervisning.kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i tredimensjonal form.
- kan visualisere og formidle egne prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy.
- kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, kompetansemål, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide systematisk for å tilegne seg motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en idé til ferdig produkt i ulike materialer.
- kjenner til ulike problemstillinger knyttet til forbruk og bærekraft samt gi elevene grunnlag for å gjøre etiske valg i arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling.
- har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet.
- kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk.
- har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen.
Arbeids- og undervisningsformer
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emne har 5 stp overlapp mot PSYFY6100 - tema: behandling, og 5 stp overlapp mot PSYFY6200 - tema: klinisk praksis.
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
- Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
- En fagdidaktisk refleksjon.
Totalt 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala: A-F
Sensorordning
En sensor og en medsensor (vurderer et utvalgt av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig