Programplaner og emneplaner - Student
DKHO6200 Tredimensjonal form Emneplan
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hovedretninger innen arkitektur, skulptur, design og miljø
- har kunnskap om visualisering og formidling av ulike prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
- har kunnskap om bruk av arkitektur, skulptur, design og miljø i arbeid med grunnleggende ferdigheter, tilpasset og variert opplæring og tverrfaglig samarbeid
- har kunnskap om materialer, konstruksjoner, teknologi og etnografiske bygg
- har kunnskap om hvordan legge til rette for arbeid med innovasjon og entreprenørskap
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle ulike problemstillinger og emner innen arkitektur, skulptur, design og miljø og legge til rette for tilpasset opplæring og tverrfaglig samarbeid
- kan visualisering og formidling av ulike prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
- kan beherske verktøy for arbeid med ulike materialer og håndverksteknikker og legge til rette for praktisk arbeid og bruke varierte arbeidsmåter i faget basert på vurdering som redskap i læreprosesser og basert arbeid med grunnleggende ferdigheter og kompetansemålene for faget
- kan arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en ide til ferdig produkt i ulike materialer
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for praktisk arbeid og bruke varierte arbeidsmåter i faget basert på vurdering som redskap i læreprosesser, arbeid med grunnleggende ferdigheter og kompetansemålene for faget
- har innsikt i og kjenner til ulike hovedretninger og perspektiver innen arkitektur, skulptur, design og miljø, og kan planlegge og gjennomføre prosjekter i egen undervisning med bruk av skolens nærmiljø
- kjenner til ulike problemstillinger knyttet til miljø og brukerperspektiv
- kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling, samt tverrfaglig samarbeid
- kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk
- har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen
- kan planlegge og gjennomføre praktisk arbeid med IKT i skapende virksomhet og visuell dokumentasjon
Innhold
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å framstille seg til eksamen:
- møte til to veiledningstimer for å kvalitetssikre arbeidet med prosjektbeskrivelsen
- 80 % obligatorisk tilstedeværelse på masterseminarene
Dersom kravet ikke er tilfredsstilt, vil det i den grad det er mulig, bli stilt krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom det ikke er mulig, må studenten(e) gå ned til neste kull.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav
- Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Arbeidskravet leveres i form av digital dokumentasjon gjennom visuelle uttrykk og tekst på blogg samt et skriftlig dokument (ca. 1000 ord). Det gis til sammen tre arbeidskrav.
- Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving, erfaringsinnhenting og kunnskapsdeling ved egen arbeidsplass. I ett eller flere arbeidskrav skal det inngå pedagogisk bruk av IKT utover bruk av dette som læringsplattform.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- Faglige innføringer og demonstrasjoner.
- Felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og tilslutt i forhold til studieoppgaver.
- Gruppe- og prosjektarbeid.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
Individuell digital dokumentasjon
En digital dokumentasjon som studenten har utviklet i løpet av studiet.
Den individuelle dokumentasjonen teller 60 prosent av sluttkarakteren. Eksamenen kan påklages.
Individuelt refleksjonsnotat
Et refleksjonsnotat (fem til syv sider) som leveres digitalt. Notatet skal omhandle tverrfaglige perspektiver, faglige vurderinger og fagdidaktiske refleksjoner fra studiet.
Refleksjonsnotat teller 40 prosent av sluttkarakteren. Eksamenen kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen fysioterapi
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle et forskningsdesign og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale, samt formidle resultatene på en vitenskapelig tilfredsstillende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og seminarer som støtte til den veiledete utarbeidelsen av masteroppgaven. Første seminar er knyttet til prosjektbeskrivelse og masterprosjektet. Studentene skal presentere sitt utkast til prosjektbeskrivelse for medstudenter og lærere. Fristen for å levere inn en endelig prosjektbeskrivelse er én måned etter seminaret.
Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder og en annen faglærer ved studiet. Individuell veileder til masteroppgaven skal være oppnevnt senest seks uker etter fristen for innlevering av beskrivelsen. Student(ene) og veileder utformer en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.
Studenten(e) får inntil to timer med veiledning på prosjektbeskrivelsen. Veiledningen knyttet til prosjektbeskrivelsen er obligatorisk: se Arbeidskrav.
Veiledningen skal sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer og bidra til utforming av problemstillinger og kvalitet i datainnsamling og dataanalyse. Det gis inntil 25 timers veiledning på masteroppgaven inkludert de to timene på prosjektbeskrivelsen. Veiledningstilbudet er uavhengig av om studenter skriver alene eller to og to sammen.
Det arrangeres 6-8 seminarer à 1-2 dager i løpet av masteroppgaveåret i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og veileder/foreleser.