EPN-V2

DKDM1400 Interaktivitet og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Web Interactive and Design
Studieprogram
Årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studiet har fokus på visuell design for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon. Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale produkter, med vekt på interaktive formidlingsressurser.

Emnet vil gi innsikt i ulike sjangre i digitale medier, som apper, dataspill og sosial design. Emnet tar i bruk metoder for ide- og konseptutvikling, samhandling og utviklingsarbeid i grupper.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • forstår sammenhengen mellom struktur og utseende i utformingen av formidlingsressurser
  • kjenner til universell utforming og brukerorientert design
  • kjenner til sosiale, etiske og estetiske aspekter ved ny kommunikasjonsteknologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av interaktive og sosiale nettressurser
  • kan anvende programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon
  • kan planlegge, utforme og publisere digitale formidlingsressurser
  • kan benytte seg av gjenbruk, deling og kobling av digitale objekter
  • kan bruke metoder for idé- og konseptutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon rundt sosial design
  • har evne til å reflektere rundt etiske dilemma knyttet til deling av informasjon og kunnskap, samt samhandling

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvelser, selvstudium og utviklingsarbeid der også gruppearbeid og deling kan være aktuelt. Praktisk arbeid kan bestå av oppgaver og øvelser samt utprøving av modeller og prototyper innen aktuell programvare.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av:

  • En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.

Eksamen skal omfatte minst ett digitalt interaktivt produkt og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
  • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven,

Eksamensresultat kan påklages

Hjelpemidler ved eksamen

Spanish 2 (30 ECTS credits) builds on Spanish 1 and requires 30 ECTS credits of Spanish equivalent of Spanish 1. In this course, work continues developing the students’ language skills, communication, language in context, language learning strategies and the use of digital tools, as well as cultural and factual knowledge and textual competence. Emphasis is placed on didactic aspects with respect to pupils in years 8-10.

 

For the students, this means further developing into reflective language users and language disseminators. The students shall also have a broad understanding of the cultures and societies of Spanish speaking countries. They shall further develop an analytical and reflective perspective on their own and their pupils’ learning. Another objective of this course is to create interest and pleasure in language and language learning in a lifelong perspective both for the students and their future pupils.

 

Spanish 2 consists of two courses: Spanish Language and Culture (15 ECTS credits) and Didactics and Literature of Spanish (15 ECTS credits). To be qualified as a teacher in Spanish in lower secondary school, the student has to complete the whole programme of 30 ECTS credits.

Vurderingsuttrykk

The target group for the programme is in-service teachers teaching at years 8‒10 in Norwegian schools, and also teachers who wish to qualify for teaching at the lower secondary level.

Sensorordning

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

The programme (30 ECTS Credits) consists of two courses:

Course 1, Autumn semester: MGSP6100 Spanish Language and Culture, 15 ECTS Credits

Course 2, Spring semester: MGSP6200 Didactics and Literature of Spanish, 15 ECTS Credits