EPN-V2

DKDM1400 Interaktivitet og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Web Interactive and Design
Studieprogram
Årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet har fokus på visuell design for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon. Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale produkter, med vekt på interaktive formidlingsressurser.

Emnet vil gi innsikt i ulike sjangre i digitale medier, som apper, dataspill og sosial design. Emnet tar i bruk metoder for ide- og konseptutvikling, samhandling og utviklingsarbeid i grupper.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • forstår sammenhengen mellom struktur og utseende i utformingen av formidlingsressurser
  • kjenner til universell utforming og brukerorientert design
  • kjenner til sosiale, etiske og estetiske aspekter ved ny kommunikasjonsteknologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av interaktive og sosiale nettressurser
  • kan anvende programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon
  • kan planlegge, utforme og publisere digitale formidlingsressurser
  • kan benytte seg av gjenbruk, deling og kobling av digitale objekter
  • kan bruke metoder for idé- og konseptutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon rundt sosial design
  • har evne til å reflektere rundt etiske dilemma knyttet til deling av informasjon og kunnskap, samt samhandling

Arbeids- og undervisningsformer

This course is designed to inform and enrich the material learned in the research methods courses. It combines a descriptive and a normative approach to reflection on social science.

Among topics covered, are the role of values in research, objectivity, realism, social constructivism, social ontology, feminist philosophy of science, evidence-based policy, and causality. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • thorough knowledge of main social science philosophy topics relevant to social welfare and health policy studies
  • knowledge of theories and concepts enabling systematic reflection on social science

Skills

The student can

  • analyse, discuss and evaluate social science from the viewpoint of philosophy of science

General competence

The student has

  • thorough understanding of the relation between actual research and theories about research
  • a well developed understanding of the foundations of research results and design

Hjelpemidler ved eksamen

The teaching consists of lectures (including electronic lectures), seminars and tutorials related to the coursework requirements. Students are expected to play an active role.

Vurderingsuttrykk

Compulsory activities must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam:

Students must submit four essays on the philosophy of social science (500 Words each). 

The four essays are separately awarded a Pass or Fail. A Pass in all of them qualifies for sitting the school exam. 

Students whose coursework requirement is not approved may resubmit once. If not approved after two submissions the student will be disqualified from sitting the final school examination.

Sensorordning

En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Peter Haakonsen