EPN-V2

DKDM1400 Interaktivitet og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Web Interactive and Design
Studieprogram
Årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet har fokus på visuell design for multimodal, mobil og interaktiv;kommunikasjon. Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale produkter, med vekt på interaktive formidlingsressurser. ;

Emnet vil gi innsikt i ulike sjangre i digitale medier, som apper, dataspill og sosial design. Emnet tar i bruk metoder for ide- og konseptutvikling, samhandling og utviklingsarbeid i grupper.

Anbefalte forkunnskaper

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Issues concerning design and culture require designers to adopt a broad, humanistic point of view. In this course, students will enhance their knowledge and awareness of cultural values and meanings, and their impact on design. Design is widely acknowledged as an increasingly multifaceted field, involving communication and interaction between people and material culture. Communication is complex, and language is key to creating meaning.

Design comprises several forms of articulation, and in this course, students are challenged to use and interweave visual, material, and verbal articulation to create new meaning. The course introduces strategies for integrating research methods to foster aesthetic awareness, empathy, criticality, and reflexivity, which can be activated in the development of products or services for chosen cultural contexts.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om utvikling og oppbygging av tekstbaserte program
  • Har kunnskap om prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
  • Har kunnskap om ulike tekstbaserte programmeringsspråk og -verktøy
  • Har kunnskap om bruk av programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler, funksjoner i tekstbaserte programmeringsspråk
  • Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
  • Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av tekstbasert programmering
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke tekstbasert programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
  • Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
  • Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og tekstbasert programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i profesjonsfellesskapet
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
  • Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, estetiske arbeidsformer, samarbeid, problemløsning, kritisk tenkning og dybdelæring
  • Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er to arbeidskrav på emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Del 1: Individuell programmeringskode, med dokumentasjon.
  2. Del 2:Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med vurdering av programmeringskodene fra del 1 (om lag 400 ord per gruppemedlem + 400 ord felles).
  • Arbeidskrav 2:
  1. Individuelt eller i gruppe sammen: utvikle, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg i tekstbasert programmering med kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap på egen arbeidplass (om lag 1000 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Vurdering og eksamen

For å påbegynne MAJO5900 Masteroppgave må MAJO4200 Vitenskapsteori og metode og MAJO4300 Jordmorfaglig ekspertise være bestått. Masteroppgaven kan først leveres til sensurering når alle emner er bestått med unntak av MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere krav til vitenskapelighet i forskning

Ferdigheter

Studenten

  • initiere, planlegge og gjennomføre avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekt i tråd med metodiske og forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Vurderingsuttrykk

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), forberedelse og deltakelse på seminarer, selvstudier, veiledning på masteroppgave og arbeidskrav.

I forbindelse med masteroppgaven arrangeres det masterseminarer, der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene vil sentrale temaer tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp. Hensikten er å tilrettelegge for faglige diskusjoner mellom studenter og faglærere, kritisk-analytiske metoderefleksjoner og vitenskapsteoretiske refleksjoner.

Veiledningsavtale

Studenter og veileder utformer en veiledningsavtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektbeskrivelse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studentene får også veiledning i tre seminarer.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. Prosjektbeskrivelse. Formålet er at studenten skal beskrive en overordnet plan for gjennomføring av prosjektet og sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer. Omfang: Inntil 1500 ord. Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder.
  2. 3 seminarer. I alle seminarene skal studentene presentere sine oppgaver utfra de instrukser som gis. I to av seminarene skal studentene vurdere hverandres oppgaver. Ved et seminar vil oppgaven bli vurdert av en lærer. Fravær ved disse seminarene må tas igjen ved at presentasjonen gjennomføres for veiledere.

Emneansvarlig

Masteroppgave utført i gruppe på to studenter. Det skal gjøres rede for gruppeprosessen i utarbeidelsen av masteroppgaven i et vedlegg på maksimalt 1 (en) side. Det kan søkes om individuell oppgave etter begrunnet søknad og særskilt vurdering.

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: En monografisk oppgave skal være på inntil 15000 ord
  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning i et relevant fagfellevurdert vitenskapelig tidsskrift, samt en dokument/kappe som utdyper artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 7000 ord.

Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).