Studieinfo emne DKDM1400 2021 HØST
DKDM1400 Interaktivitet og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Web Interactive and Design
- Studieprogram
-
Årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR
2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiet har fokus på visuell design for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon. Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale produkter, med vekt på interaktive formidlingsressurser.
Emnet vil gi innsikt i ulike sjangre i digitale medier, som apper, dataspill og sosial design. Emnet tar i bruk metoder for ide- og konseptutvikling, samhandling og utviklingsarbeid i grupper.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales å ha bestått emne ZDB Digitale bilder, DKDM1200 Digitale prestasjoner og informasjonsarkitektur og ZDKM Kommunikasjon i digitale medier.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptak til studiet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- forstår sammenhengen mellom struktur og utseende i utformingen av formidlingsressurser
- kjenner til universell utforming og brukerorientert design
- kjenner til sosiale, etiske og estetiske aspekter ved ny kommunikasjonsteknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av interaktive og sosiale nettressurser
- kan anvende programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon
- kan planlegge, utforme og publisere digitale formidlingsressurser
- kan benytte seg av gjenbruk, deling og kobling av digitale objekter
- kan bruke metoder for idé- og konseptutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt sosial design
- har evne til å reflektere rundt etiske dilemma knyttet til deling av informasjon og kunnskap, samt samhandling
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvelser, selvstudium og utviklingsarbeid gjennom samhandling. Praktisk arbeid kan bestå av utprøving av modeller og prototyper med ny teknologi innen design som 3D-print, video- og programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse og aktivitet må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
-
faglige innføringer og demonstrasjoner
-
felles faglige drøftinger og vurderinger underveis
Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av:
- En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.
Eksamen skal omfatte minst ett digitalt interaktivt produkt og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
- Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Opptakskrav
Emneansvarlig
Peter Haakonsen