EPN

DKDM1400 Interaktivitet og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Web Interactive and Design
Studieprogram
Årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet har fokus på visuell design for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon. Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale produkter, med vekt på interaktive formidlingsressurser.  

Emnet vil gi innsikt i ulike sjangre i digitale medier, som apper, dataspill og sosial design. Emnet tar i bruk metoder for ide- og konseptutvikling, samhandling og utviklingsarbeid i grupper.

Forkunnskapskrav

Bestått emne ZDB Digitale bilder, DKDM1200 Digitale prestasjoner og informasjonsarkitektur og ZDKM Kommunikasjon i digitale medier.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • forstår sammenhengen mellom struktur og utseende i utformingen av formidlingsressurser
  • kjenner til universell utforming og brukerorientert design
  • kjenne til sosiale, etiske og estetiske aspekt ved ny kommunikasjonsteknologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av interaktive og sosiale nettressurser
  • kan anvende programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon
  • kan planlegge, utforme og publisere digitale formidlingsressurser
  • kan benytte seg av gjenbruk, deling og kobling av digitale objekter
  • kan bruke metoder for idé- og konseptutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon rundt sosial design
  • har evne til å reflektere rundt etiske dilemma knyttet til deling av informasjon og kunnskap, samt samhandling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvelser, selvstudium og utviklingsarbeid gjennom samhandling. Praktisk arbeid kan bestå av utprøving av modeller og prototyper med ny teknologi innen design som 3D-print, video- og programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

Arbeidskrav:

To arbeidskrav. Hver oppgave består av å lage mindre produkter som dokumenterer praktiske ferdigheter i interaktiv design.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • Faglige innføringer og demonstrasjoner.
  • Felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og i etterkant av studieoppgaver.
  • Erfaringsinnhenting praktisk arbeid.
  • Gruppe- og prosjektarbeid.

Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.

Vurdering og eksamen

Eksamensform er prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.

Eksamen skal omfatte minst ett digitalt interaktivt produkt og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
  • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneansvarlig

Peter Haakonsen