EPN-V2

DKDM1300 Kommunikasjon i digitale medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication Through Digital Media
Studieprogram
Årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier
Kommunikasjon i digitale medier
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bakgrunnen for valg av studiets innhold er digitale mediers betydning for samfunnsutviklingen ved at de i tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Tema er ulike digitale presentasjonsformer for at studentene skal kunne anvende og utvikle disse. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kultur og samfunn, kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid.

Innhold:

  • Visuell kommunikasjon og interaktiv formidling.
  • Digitale medier og verktøy.
  • Utviklingsarbeid i digitale medier.
  • Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale medier.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper 

Studenten

  • har kunnskap om barnelitteraturens ulike sjangrer
  • har innsikt i barns mediebruk
  • har kunnskap om lesestimulering

Ferdigheter  

Studenten

  • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
  • kan analysere og vurdere medier for barn

Generelle ferdigheter

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
  • kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter ca. 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Det foretas en kontinuerlig prosessvurdering av studiet i dialog mellom faglærere og studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Hver student, eller to studenter sammen, skal gjøre avtale om, og gjennomføre en lesestund med barn (opp til 12 år), og innlevere et rapporteringsskjema fra dette arbeidet.
  • Arbeidskrav 2: Hver student skal skrive en anmeldelse av ei bok, en film eller et spill. Omfang: ca. 1 side.
  • Arbeidskrav 3: Studentene skal gruppevis arbeide med et utvalg medier innenfor en sjanger eller et tema, og utforme et formidlingsopplegg til bruk i bibliotek, skole eller barnehage. Tema eller sjanger skal godkjennes av faglærer. Opplegget skal presenteres for de andre studentene, og en dokumentasjonsrapport skal leveres inn. Omfang: Ca. 3-4 sider, litteraturliste kommer i tillegg.

Formålet med arbeidskravene er å gi erfaring med å analysere og vurdere medier for barn, og å formidle til barn. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en en muntlig eksamen med varighet på 20-25 minutter.

Sensorordning

Kandidaten har anledning til å ta med sine godkjente arbeidskrav.

Emneoverlapp

Gradert skal A-F.