EPN-V2

DKDM1200 Digitale presentasjoner og informasjonsarkitektur Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Presentations and Information Architecture
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Temaer som tas opp er informasjonsarkitektur, grafisk design for skjerm, universell utforming og brukerorientert design. Emnet fokuserer på verktøy for utforming av brukerorientert design for Internett. Studiet dekker den grunnleggende prosessen med å omforme kompleks informasjon til digital formidling gjennom informasjonsgrafikk, illustrasjoner, fotografier og/eller filmsekvenser. Studiet vil gi innsikt i metoder for dramaturgi-, idé- og tekstutvikling.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Det anbefales å ha bestått emne ZDB Digitale bilder.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om universell utforming, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
    • kjenner til standarder og designprinsipper som benyttes på Internett
    • kjenner til ulike modeller for dramaturgi
    • har kunnskap om hvordan kompleks informasjon kan formidles i forenklede former
    • kjenner til immaterielle rettigheter (IPR) og digital rettighetsadministrasjon (DRM)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke metoder for idé- og tekstutvikling
    • kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av nettressurser
    • kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til kritisk refleksjon rundt publisering og universell utforming for Internett, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
    • kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser
    • har forståelse for multimodale virkemidler og brukerorientert design
    • kan gjenkjenne og reflektere over relevante etiske problemstillinger innen medieproduksjon
  • Innhold

    Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale presentasjoner og formidlingsressurser.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Som IKT- basert studium legges det opp til øvingsoppgaver og gjennomføring av et prosjekt. Øvingsoppgavene vil bli valgt slik at de utgjør deler av prosjektarbeidet. Kommunikasjonen mellom faglærer og studenter vil skje gjennom et diskusjonsforum.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav i form av en digital presentasjon som består i å utvikle et mindre nettsted som dokumenterer praktiske ferdigheter i enkel programmering og bruk av publiseringsverktøy. Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

    • Faglige innføringer og demonstrasjoner.
    • Felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og i etterkant av studieoppgaver.
    • Gruppe- og prosjektarbeid.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensform er prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

    Studentene skal gjennomføre et prosjekt der de skal planlegge og utvikle presentasjoner over selvvalgt, godkjent tema og målgruppe. Gjennom prosjektet skal de vise evne til kritisk analyse og drøfting av valg av verktøy, ideutvikling, struktur og omfang.

    Eksamen skal omfatte minst en digital presentasjon og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon. Den digitale presentasjonen skal demonstrere studentenes forståelse av informasjonsarkitektur.

    Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
    • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
    • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.