EPN

DIGDT6100 3D Digital design, tekstiler og passform Emneplan

Engelsk emnenavn
3D Digital design, textiles and customization
Studieprogram
3D Digital design, tekstiler og passform
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Digital kompetanse er sentralt for konkurransedyktighet i en globalisert mote- og tekstilindustri. Dette videreutdanningstilbudet vektlegger 3D kompetanse for å effektivisere utviklingsprosesser og optimalisere designet, før produktet sendes til produksjon. Gjennom anvendelse av digitale verktøy kan brukeren tilegne seg mer kontroll over egen design og produktutvikling noe som kan gi en mer treffsikker, bærekraftig og lønnsom produksjon. Studiet er relevant for et nasjonalt og internasjonalt arbeidsmarked.

Innhold:

Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til å sammenkoble CLO 3D med andre digitale programvarer. Gjennom ulike øvelser vil studenten erfare hvordan vekslende arbeidsflyt mellom ulike programvarer kan bidra til å kvalitetssikre utviklingsprosessen og sluttprodukt. Digitale uttestingsområder vil være digital 3D design, - og 2D mønsterkonstruksjon, design på personlige og kroppsskannede avatarer og digitalt tekstilbibliotek. Ved siden av praktiske øvelser, teori og refleksjon over egen prosess vektlegges det i emnet at studentene skal kunne arbeide med reelle problemstillinger fra tekstil, - og moteindustrien. Ved fullført studie vil studenten tilegne seg en mer avansert forståelse og bruk av CLO 3D ved sammenkobling til ulike programvarer med det mål å kvalitetssikre produktet.

Anbefalte forkunnskaper

DIGDP1000 3D Digital design og produktutvikling, eller annen relevant 3D programvare som anvendes i mote, - og tekstilindustrien.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan bidra til nye arbeidsmetoder for design, - og produktutviklingsprosesser
  • har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan brukes for å kunne ta mer bærekraftige valg i design, - og produktutviklingsprosesser.
  • har kunnskap om hvilke kvalitetssikringsmuligheter av sluttproduktet sammenkobling av ulike programvarer gir

 

Ferdigheter:

Studenten

  • kan beherske ulike digitale verktøy for å visualisere og formidle ulike design, - og produkter
  • kan anvende og sammenkoble ulike kompatible programvarer for å effektivisere, ta mer bærekraftige valg gjennom kvalitetssikring av design og produktutviklingsprosessen
  • kan redegjøre for industrielle og bærekraftige problemstillinger knyttet til design, -produktutvikling, - og prototypeprosesser
  • kan reflektere over egen design, - og produktutviklingsprosess, muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse:

Studenten

  • har kjennskap til hvordan digitale verktøy bidra til nytekning, innovasjonsprosesser og bærekraftige løsninger innen mote- og tekstilindustrien
  • kan utvise evne til kritisk tenking ved faglige -og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og internasjonalt perspektiv  
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid

Arbeids- og undervisningsformer

Læringsutbyttet vil bli oppnådd gjennom ulike arbeidsformer som forelesinger, praktiske øvelser og refleksjon over egen prosess. Forelesinger og studentens eget problemløsende arbeid i møte med ulike digitale programvarer vil danne grunnlag for egen læring og refleksjon.  Undervisningsformen varierer mellom plenumsundervisning i de ulike programvarene til fordypningsmulighet innen selvvalgte problemstillinger. Samlingene vil gi det praktiske og teoretiske grunnlaget for de nettbaserte arbeidskravene.  Arbeidskravene og øvelsene mellom hver samling skal kvalitetssikre studentens læringsutbytte av emnets faginnhold.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt med 3- 4 samlinger i semesteret. Studiet omfatter ca. 300 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 60 timer samlingsbasert undervisning og veiledning med lærere. De øvrige timene er selvstendig arbeid med arbeidskravene og eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav:

Det skal leveres inn 2 individuelle digitale arbeidskrav.  Begge oppgavene er todelte, med ett praktisk- estetisk arbeid og én skriftlig oppgave.  

 

Arbeidskrav 1:

  1. Praktisk - estetisk arbeid
  •  Enkelt design av 1- 3 plagg på avatar og levert som 1-3 individuelle filer
  1. Skriftlig del
  • bildedokumentasjon av prosess og korte begrunnelser
  • et skriftlig refleksjonsnotat

 Totalt ca.500 ord

 

Arbeidskrav 2:

  1. Praktisk - estetisk arbeid
  •  Avansert design av 1- 3 plagg på avatar og levert som 1-3 individuelle filer
  1. Skriftlig del
  • bildedokumentasjon av prosess og korte begrunnelser
  • et skriftlig refleksjonsnotat

Totalt ca.500 ord

 

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner. Dette gjelder:

  • forelesinger og demonstrasjoner
  • veiledninger

Vurdering og eksamen

Individuell todelt digital mappeeksamen med ett praktisk- estetisk arbeid og en skriftlig oppgave.

  1. Praktisk - estetisk arbeid
  • design av 3- 5 plagg på avatar og levert som 3- 5 individuelle filer

 

  1. Skriftlig del
  • bildedokumentasjon av prosess og korte begrunnelser
  • et skriftlig refleksjonsnotat

Totalt ca. 1000 ord.

Den praktiske og skriftlige besvarelsen vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Siv So Hee Steinaa