EPN

DIGDP1000 3D Digital design og produktutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
3D Digital design and product development
Studieprogram
3D Digital design og produktutvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Mote- og tekstilindustrien er i et radikalt skifte grunnet teknologisk innovasjon, miljøutfordringer og nye digitale forretningsmodeller. Den globale verdikjeden for design, produksjon, salg og distribusjon av klær og produkter er i endring. Dette påvirker også forbruksmønstre. Bedrifter må etablere fleksible verdikjeder for å blant annet kunne tilby produkter til forbrukerne gjennom digitale kanaler. Innen kles- og tekstilindustrien skjer det nå en total omstilling til heldigitale prosesser fra design til ferdig produkt, salg og markedsføring. 

Kompetanse i 3D design er sentralt for konkurransedyktighet i en globalisert mote- og tekstilindustri. Videreutdanningstilbudet 3D Digital design og produktutvikling vektlegger digital kompetanse i 3D design for å effektivisere utviklingsprosesser og optimalisere designet, før produktet sendes til produksjon. Studiet er relevant for et nasjonalt og internasjonalt arbeidsmarked.  

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende erfaring med design, -og produktutvikling og produksjonsprosesser. Kunnskap og erfaring fra programvaren Adobe Illustrator eller erfaring med CAD eller andre 3D-programvarer. 

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap: 

  • Skal kunne anvende 3D programvare i en design- produktutvikling-, og produksjonsprosess   

  • Skal ha kunnskap om hvordan teknologi kan utvikle nye arbeidsmetoder og forståelse for sammenheng mellom arbeidsprosess og ulike formål 

  • Skal ha kunnskap hvordan teknologi kan generere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger 

 

Ferdigheter: 

  • kan redegjøre for industrielle og bærekraftige problemstillinger 

  • kan effektivisere og optimalisere design og produktutviklingsprosesser ved bruk av 3D designverktøy. 

  • kan reflektere over egen design, - og produktutviklingsprosess, muntlig og skriftlig 

  • kan orientere seg i informasjon og fagstoff som er relevant for 3D fagområdet ved å ha kjennskap til bransjen og relevant faglitteratur 

 

Generell kompetanse:  

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid 

  • kjenne til nytekning, innovasjonsprosesser og bærekraftige løsninger 

  • kan oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og internasjonalt perspektiv 

Innhold

Ved fullført studium vil studenten ha inngående kunnskap hvordan programvaren CLO 3D kan bidra til å effektivisere og optimalisere design, - og produktutviklingsprosesser. Gjennom praktiske øvelser vil studenten tilegne seg innsikt i hvordan 3D simulering gir en optimal imitasjon av designet og gjengivelse av passformen. En virkelighetsnær gjengivelse av produktet vil forenkle kommunikasjonen av idéer og produkter internt i bedriften, og eksternt ut mot fabrikk og forbrukere. 

Studiet tar opp muligheter for å effektivisere arbeidstiden tilknyttet produksjon av flattegninger og tekniske spesifikasjoner ved automatisert uthenting av data og mønsterkonstruksjoner, direkte fra designet som er utviklet i 3D.  

Arbeids- og undervisningsformer

3D Digital design og produktutvikling er et samlingsbasert studium på 10 studiepoeng. 

10 studiepoeng tilsvarer ca. 300 arbeidstimer for studenten. Det legges opp til ca. 60 timer samlingsbasert undervisning og ca. 240 timer med selvstendig arbeid av arbeidskrav. 

Arbeidsformen i studiet vil veksle mellom praktisk øvelser, faglige utprøvinger og refleksjon over egen prosess. Studiet omfatter fire samlinger. Mellom hver samling skal studenten arbeide selvstendig med ulike øvelser og arbeidskrav. 

Samlingene vil gi det teoretiske grunnlaget for de nettbaserte arbeidskravene. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: 

  • Utvikle et enkelt digitalt design fra ett referanse bilde. Studenten vil bli vurdert i mønsterkonstruksjon, søm, materialer og detaljer. Arbeidskravet skal dokumentere praktiske og tekniske ferdigheter innen 2D og 3D design. Besvarelsen skal være i form av en digital presentasjon og et refleksjonsnotat (ca. 500 ord).   

  • Utvikle et digitalt antrekk bestående av 2 avanserte plagg. Studenten vil bli vurdert i utførelse av mønsterkonstruksjon, søm, materialer, detaljer (som f.eks. knapper, glidelås, print) samt annen produktinformasjon. Arbeidskravet skal dokumentere praktiske og tekniske ferdigheter innen 2D og 3D design og produktutvikling. Besvarelsen skal være i form av en digital presentasjon og et refleksjonsnotat (ca. 500 ord).  

Vurdering og eksamen

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av: 

En praktisk digital komponent med tilhørende skriftlig refleksjonsnotat (ca. 1000 ord). Den praktiske og skriftlig besvarelsen vurderes samlet og har en digital innlevering.   

Omfanget på eksamen er ca. 3 uker og er en individuell oppgave.  Eksamensresultatet kan påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Siv So Hee Steinaa