EPN

DIGDP1000 3D Digital design og produktutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
3D Digital design and product development
Studieprogram
3D Digital design og produktutvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Mote- og tekstilindustrien er i radikal skifte grunnet teknologisk innovasjon, miljøutfordringer og nye digitale forretningsmodeller. Den globale verdikjeden for design, produksjon, salg og distribusjon av klær og produkter er i endring. Det påvirker også forbruksmønstre og bedrifter må etablere fleksible verdikjeder for å blant annet kunne tilby forbrukerne produkter gjennom digitale kanaler. Innen kles- og tekstilindustrien skjer det nå en total omstilling til heldigitale prosesser fra design til ferdig produkt, salg og markedsføring.

Digital kompetanse er sentralt for konkurransedyktighet i en globalisert mote- og tekstilindustri. Videreutdanningstilbudet 3D Digital design og produktutvikling vektlegger digital kompetanse for å effektivisere utviklingsprosesser og optimalisere designet, før produktet sendes til produksjon. Studiet er relevant for et nasjonalt og internasjonalt arbeidsmarked. 

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende erfaring med design, -og produktutvikling og produksjonsprosesser. Innsikt i programvaren Adobe Illustrator og erfaring med CAD eller andre 3D-programvarer.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • Inngående kunnskap om 3D programvare som anvendes ved design, - og industriprosesser
  • Kunnskap om hvordan teknologi kan utvikle nye arbeidsmetoder og forståelse for sammenheng mellom arbeidsprosess og ulike formål
  • Kunnskap hvordan teknologi kan genere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger
  • Beherske sentrale faglige begrep og kunne anvende relevant litteratur innen valgt fordypningsområde

Ferdigheter:

  • Kunne redegjøre for industrielle og bærekraftige problemstillinger
  • Kunne planlegge og tilrettelegge eget arbeid ut ifra en valgt problemstilling
  • Kunne effektivisere og optimalisere design og produktutviklingsprosesser ved bruk av digitale verktøy.
  • Kunne reflektere over egen design, - og produktutviklingsprosess, muntlig og skriftlig
  • orientere seg i informasjon og fagstoff som er relevant for 3D fagområdet ved å ha kjennskap til bransjen og relevant faglitteratur

Generell Kompetanse: 

  • Kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • Ha innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • Kjenne til nytekning, innovasjonsprosesser og bærekraftige løsninger.

Innhold

Ved fullført studium vil studenten ha inngående kunnskap hvordan programvaren CLO 3D kan bidra til å effektivisere og optimalisere design, - og produktutviklingsprosesser. Gjennom praktiske øvelser vil studenten tilegne seg innsikt i hvordan 3D simulering gir en optimal imitasjon av designet og gjengivelse av passformen. En virkelighetsnær gjengivelse av produktet vil forenkle kommunikasjonen av idéer og produkter internt i bedriften, og eksternt ut mot fabrikker og forbrukere.

Studiet tar opp muligheter for å effektivisere arbeidstiden tilknyttet produksjon av flattegninger og tekniske spesifikasjoner ved  automatisert uthenting av data, direkte fra det tredimensjonale designet. 

Arbeids- og undervisningsformer

3D Digital design og produktutvikling er et samlingsbasert studium på 10 studiepoeng.

10 studiepoeng tilsvarer ca. 250 arbeidstimer for studenten. Det legges opp til ca. 50 timer samlingsbasert undervisning og ca. 200 timer nettbasert undervisning, arbeid med arbeidskrav og selvstudium..

Arbeidsformen i studiet vil veksle mellom praktisk øvelser, faglige utprøvinger og refleksjon over egen prosess. Studiet omfatter fire samlinger. Mellom hver samling skal studenten arbeide selvstendig med ulike øvelser og arbeidskrav.

Samlingene vil gi det teoretiske grunnlaget for de nettbaserte arbeidskravene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Utvikle et enkelt design med  vekt på søm, konstruksjon, materialer og detaljer. Arbeidskravet skal dokumentere praktiske og tekniske ferdigheter innen 3D design. Besvarelsen skal være i form av en digital presentasjon og et refleksjonsnotat (ca 500 ord).  

  • Utvikle et mer avansert design med vekt på søm, konstruksjon, materialer, detaljer og annen produktinformasjon. Arbeidskravet skal dokumentere praktiske og tekniske ferdigheter innen 3D design og produktutvikling. Besvarelsen skal være i form av en digital presentasjon og et refleksjonsnotat (ca 500 ord). 

Vurdering og eksamen

En praktisk hjemmeeksamen, med digital innlevering. Skriftlig refleksjonsnotat (ca 1500 ord) er inkludert i besvarelsen. Omfang på eksamen er 14 dager.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Opptakskrav

Målgruppen for studiet er selvstendige næringsdrivende og arbeidstakere fra bedrifter som ser behov for digital kompetanseheving for å gjøre seg relevant i dagens arbeidsmarked.  Primært retter studiet seg mot arbeidstaker eller selvstendige næringsdrivende fra yrkesområdene tekstil, - og klesdesign, produktutvikling, produksjonsansvarlige og mønsterkonstruktører. Andre, med bakgrunn fra digitale markedsplasser kan også være aktuelle søkere.

Generell studiekompetanse evt realkompetanse.

Emneansvarlig